A gépek lázadása
A bejegyzés elején leszögezném, hogy bár sokaknak nem tetszett a Westworld második évada, én azok közé tartoztam, akik látták a hibáit és ennek ellenére is jól szórakoztak rajta. Erre jön a harmadik évad, kecsesen indítanak és felcseszik a vérnyomásom a végére. Kérdés, hogy tudnám- e szeretni ezt a korcs gyereket, minden hibája ellenére is, vagy írjak egy egymondatos bejegyzést róla „szar” címkével és küldjek el mindenkit Barátok Köztöt nézni. Miért? Mert ott legalább van fejlődés, nem viccelek. Ha nem érdekel a dolog fejtegetése, ugorjatok az utolsó bekezdésre és megmondom a verdiktet.
A Kritizátor csapatában többen vannak úgy, hogy eleve nem értik, mire ez a nagy hajcihő a Westworld kapcsán. Persze azonnal felkiáltottam: „Ne már gyerekek!” Az első évadnál le sem lehetett tagadni, hogy Jonathan Nolan keze van benne, ami nekem baromi nagy plusz pont volt. Aki nézte a Person of Interest (itthon Céleszemély) című sorozatot, az tudja miről beszélek. Aki meg nem, az hol élt idáig? Mit is szerettem benne? Kaptunk egy izgalmas történetet, érdekes volt, játszott az idővonallal. Igaz, a második évadnál nagy hiba volt, hogy csak szimplán összekeverték a történéseket, míg az elsőben az ide-oda ugrálás az időben organikus volt, logikusan következett a sztoriból, és jó pár WTF pillanatot is szállított. A második szezonban pedig csak ledobták az asztalra az eseményeket, aztán összemaszatolták. És persze ott volt a konyha filozófia, ami már a POI bája is volt. Én ilyen elmélkedős pali vagyok, szeretem azokat a sorozatokat, amik az élet nagy kérdéseivel boxolják az egyszerű elmémet.
Szóval az első évad magasan a kedvenceim közé vitte a sorit, és a bárgyú szerelem kitartott a második évadon át is, mint a langyos házasságban a kanapén ücsörgés. Persze voltak hibái, de kit érdekel, ha jó a sze…, mármint élvezet nézni. Erre jött a harmadik évad, ami alapvetően rengeteg potenciált tartogatott, most meg ülök és keresem a válóperes ügyvéd számát. Nos, ugye az alapszitu változik. A parkból kiszabadulva a helyszín a jelen, vagyis a közeljövő. Az évad jól indult, és meg kell mondjam jól is nézett ki. A készítők Spanyolországig is elutaztak, hogy futurisztikus épületeket keressenek, ahol a karaktereik mászkálhatnak. A dizájn teljesen oké volt, és a jövőt is látványosan és logikusan tervezték meg. Az már persze más kérdés, hogy az egész némelyik részben olyannak érződött, mint egy videójáték, ami felett elszállt az idő, túlontúl statikus volt. De a fő probléma nem itt volt. Mondom, az elején még totál rá voltam pörögve.
A harmadik évad két nagy dobása, Serac (Vincent Cassel) és Caleb (Aaron Paul), a két új karakter. Mindegyikben töménytelen potenciál rejtőzik, akiket két fantasztikus színész alakít. Oké, Aaron Paulhoz kicsit vegyes érzelmekkel állok. Nem hinném, hogy ebben az életben Oscar bácsi befigyel nála, de a Breaking Bad óta tudjuk, hogy a lelkesedése maximumra pörgeti azt a színészi kelléktárat, amivel rendelkezik. Cassel pedig egy zseni, arról nem is beszélve, hogy Serac tipikusan az a nagyképű, egoista félőrült, amilyen karaktereknek Cassel mindig élvezettel bújik a bőrébe. Ugye ott hagytuk félbe a sztorit, hogy Dolores kiszabadult a parkból és szövögeti a szupergonosz tervét, hogy igazságot szolgáltasson az elnyomott gépeknek, és bosszút álljon a gyarló embereken. Aha! Gondolja az egyszeri néző, de hát ott van a mi jó öreg Bernardunk is, aki majd vélhetőleg a szegény ember Terminátora lesz a második részből és az emberiség védelmére kel.
Aztán megkapjuk Aaron Paul karakterét, és ez a nyomorult építőipari melós, a maga titokzatos de feltehetőleg traumatikus múltjával, szintén frankón beleillik majd az alkalom szülte hős szerepébe. Később Dolores útja találkozik Calebével, szó szerint egy sötét sikátorban, az egyszeri néző meg dörzsöli a tenyerét, hogy mostantól felpörögnek a dolgok és majd minden fasza lesz. De szépen lassan fel kell fogja, hogy az idei évad nyolc részből áll, és rohadtul el van cseszve itt minden. Először is, ami anno a bája volt a sorozatnak, és ami most is egész jópofának tűnik, az az évad közepe felé már kibaszottul idegesítő lesz. Okés, Doloresnek van egy mesterterve, Calebnek pedig egy titokzatos múltja, és várjuk, meg várjuk, hogy ezekre egyszer csak fény derül, vagy legalább kis iránymutatást kapunk, de az írók titokzatoskodnak még az ötödik rész magasságában is, mint szűz lány a sztriptízbárban.
Mindeközben Bernard összevissza kóvályog, valahol kilométerekkel arrébb, és tisztán látszik, hogy nem csak a karakternek, de az íróknak sincs halvány lila gőzük arról, hogy mi a célja. Közben fel-fel villantjuk Seracot, akit persze Cassel mesterien alakít, ahogy egy ilyen kaliberű színésztől elvárható lenne, de olyan érzésed van, mint amikor egy profi autóversenyzőt bedobnak egy kispolszkiba, hogy akkor gyorsuljál apám. Az egyetlen érthető és érdekes karakterszálba Hale fut bele, aki persze már nem az az übergonosz ügyvezető csajszi, hanem egy host csaj, akibe a fene se tudja kit raktak. De őt legalább konfliktusok elé rakják, hogy formálódjon a karaktere. A többiek meg csak úgy elvannak, mint a befőtt. Erről jut eszembe! Ott van William is, akit szintén a sorozat legnagyobb fegyvere, őt ugye Ed Harris alakítja. Vele el is mennek egy olyan irányba, ami totál rosszat tesz.
És akkor térjünk vissza Calebre, akiről könnyedén hihettük az elején, hogy majd a Westworld -féle János Vitéz lesz, de csak egy szerencsétlen hülye gyerek marad végig, akit dróton rángat egy láthatólag zakkant szőke bige, akinek szó szerint nincs szíve (mondjuk az plusz pont, hogy ebből a szempontból páran egyet tudunk vele érezni). Mondom, Aaron Paul nem egy Joaquin Phoenix, de messze több van a srácban, mint az a sehova sem tartó (sőt, nem létező) karakter fejlődés, mint amit alápakoltak. És mostanra már jól látható, mi a bajom, pontosabban mi a legnagyobb gondom az idei évaddal. Az apró logikai bukfenceken könnyedén tovagördülök, lévén a CW szuperhős sorozatait a mai napig követem, tehát edzett vagyok e téren. Azon viszont, hogy Dolores mestertervében több a véletlen adta lehetőség, mint a logikus tervezés már kevésbé. De legyen, kitervelte valahogy azokat is, amik csak úgy megtörténtek. És még azt is hajlandó vagyok lenyelni, hogy könnyedén hoznak vissza karaktereket, akik meghaltak, mert hát hostok, bármikor lehet újat gyártani belőlük. Holott lássuk be, könnyedén tesznek súlytalanná, minimum három eseményt ezzel a sorozatban.
De az, hogy nyolc rész alatt sehova sem tart a sztori, de főleg sehová sem haladnak, és nem fejlődnek a karakterek, az ocsmány arcul csapása a nézőnek, és a színészeknek is. Azért itt nem csak az új jövevények, de az alap szereplőgárda is egy tehetséges bagázs, akiknek sajnos meg kell szenvedniük a karaktereik logikátlanságaival. Hiába kapunk a végére magyarázatot, akár Caleb létére a sztoriban, akár Dolores tervére, vagy akár Maeve motivációira, mindegyik túlságosan is utólag magyarázottnak, légből kapottnak és logikátlannak tűnik. Biztos vágjátok, van az a mém, ahol egy business meetingen ötletelnek, a gyerek felvet valami logikusat, a többiek meg kivágják az ablakon. Na így lehetett ez a Westworld harmadik évadjának írószobájában is.
Mert mikor kiderült, hogy vaktában lövöldöznek, és végre szállítani kellett egy indokot, vagy egy okot valamilyen cselekményre, a takarítónő bekiabált ötletét vetették be végül. És hiába vet fel érdekes filozófiai kérdéseket a sorozat, mint a szabad akarat, vagy a nagyon is aktuális adat érzékenység, megválaszolni egyiket sem tudja, mert mindezt a karakterein keresztül kellene, akiknek pedig se céljuk se értelmes útjuk nincs. Gyakran nem kerülnek igazi konfliktusok elé, csak megtörténnek velük a dolgok, de kölcsönhatásban nincsenek. Egyébként azt a kellemes drámát sem kapjuk meg, amiért az első évadban nagyon megszerettem a sorozatot. Emlékeztek Anthony Hopkins mennyi jó jelenetet szállított érzelmekkel és érzelmi konfliktusokkal? Az évadzáró végére meg csak állunk ott a karakterekkel együtt, hogy ez mi a fene volt? Nem bízok benne, hogy a következő évadban megválaszolják, pedig azt már be is rendelték.
Szeretném azt mondani, hogy van remény a Westworld számára, és amilyen hülye vagyok bele fogok nézni a negyedik évadba is majd. Nektek viszont azt javaslom nézzetek utána, milyen időben kezdik a Barátok Köztöt, úgy hallottam az sokat változott az elmúlt időben. Legalább van ami változik.
A Westworld eddig megjelent 3 évadját megtaláljátok az HBO GO műsortárában.