Az elmúlt évtized egyik legfelkapottabb 5v5 FPS-e
Napjaink egyik legismertebb játéktípusa a First-Person Shooter, amelynek eredete az 1970-es évekig vezethető vissza. Napjainkban a legtöbb online FPS-nek van kompetitív része, és az egyik legnevesebb cím a Counter Strike-széria, hiszen már a 2000-es évek óta űzik az ipart. A legtöbb játékos, ha nem is játszott vele, de már hallott róla.
A Counter Strike: Global Offensive a CS-széria utolsó jól sikerült, 2012-ben megjelent része. Érdekesség, hogy a GO után még 4 játék jelent meg a széria tagjaként, ám egyiknek sem sikerült olyan utat bejárniuk, mint a GO-nak. A játékot egyaránt a Valve fejlesztette és adta ki a saját Steam platformján. Elődeihez híven maradt az alap 5v5 felállás, valamint ezek mellé betársultak olyan játékmódok, mint a könnyed, rombolás stb. A játékot folyamatosan frissítik, így rengeteg újdonság érkezik bele. Az időközönként megjelenő fegyverládákban olyan fegyverkinézetek találhatóak, amiket többségében a játékosok készítettek és szavaztak be a játékba, viszont megtalálható sok, a Valve által készített kinézet is. Mondhatni, hogy az elmúlt évtizedben, de talán még napjainkban is az egyik legfelkapottabb PvP fps játék. Annak köszönhetően pedig, hogy 2018-ban ingyenessé tették, még inkább megszaladt a játékosok száma.
A játékélmény
A játékban jelenleg 8 játékmód található, amik a következők: Versengő, Szárnysegéd, Könnyed, Deathmatch, Fegyververseny, Rombolás, Repülő felderítő és Veszélyzóna. Mivel az első kettő és az utolsó játékmódok mennek csak „tétre”, a többi puszta szórakozás, ezért most főként azokkal foglalkoznék. A Versengő egy 5v5 játékmód, ahol map függően választhatunk bombahatástalanító és túszmentő küldetés között. Egy meccs 30 körből áll, félidőnél a támadó-védő oldal helyet cserél. A Szárnysegéd nagyjából megegyezik az előbbivel, azzal a különbséggel, hogy itt 2v2 a szituáció. Ezeknek a meccseknek a tétje az átlag usereknél a minél nagyobb rang elérése. A játék ELO pontokat számol, melyeket a meccsen mutatott teljesítmény, valamint a meccs kimenetele alapján kapunk, és egy bizonyos nyert kör után magasabb rangba dob fel, vagy éppenséggel egy szerencsétlen kimenetelű meccs után dob le minket. Jelenleg 18 rang található meg a versengő és szárnysegéd módokban.
Az egyik legfájóbb pont az Anticheat. Rengeteg csaló van, és mióta 2018-ban ingyenessé tették a programot, csak jobban elszaporodtak. A Valve Anti-Cheat az ingyenes csalásokat még ki-ki szűri, viszont ha csak nem feltűnően alkalmazza valaki az esetleg jobban működő csalást, akkor szinte lehetetlen, hogy VAC-ot kapjon. Az egyik gyakrabban előforduló eset, amikor valaki Overwatch ban-t kap. Ezt a rendszert 2015 környékén élesítette a Valve, azzal a céllal, hogy a játékosok a saját játékterüket tisztítsák meg. Bizonyos számú report után a játékos bekerül az OW rendszerbe, ahol magasabb rangban lévő játékosok kielemzik azt, és ítéletet hoznak. Ha több egymástól független ember szerint is sziklaszilárd, megdönthetetlen a bizonyíték, akkor az adott játékos kitiltásban részesül. Ha valaki sok reportot kap, viszont nem akad fenn az OW-n, akkor is csökken a „megbízhatósági tényezője”, ami azt jelenti, hogy olyan emberekkel fogja egybedobni a játék, akiket hasonló számban reportoltak.
A játék könnyen az ember idegeire mehet, hiszen a játék közössége elég „toxic”. Ha valakinél jobb vagy, akkor csalsz, ha rosszabb akkor szerencsétlen, viszont ez elmondható a legtöbb kompetitív játékra, hiszen mindig lesznek olyanok, akik teljesen komolyan veszik, és olyanok, akik csak szórakozni járnak fel és nyilvánvaló, hogy ez a két játékostípus nem nagyon fér meg egymás mellett. Az ilyen játékok célközönsége általában ugyanaz, vagy nagyon közel áll egymáshoz, így a közösségükben is fel lehet fedezni hasonló játékos fajtákat, így ez nem róható fel hibának. Vannak esetek, amikor az ember kifog egy normális csapatot, normális ellenféllel, akkor viszont olyan élményt nyújt a játék, amit kevés vetélytársa tud csak.
A folyamatos(?) frissítések
A játékot 2012 óta folyamatosan frissítik, ez tény. A frissítések többsége Hotfix, hibajavítás, új ládák és fegyverkinézetek, ruhák, kesztyűk és kések stb. érkezése. Ezeknek a gyakorlati haszna elhanyagolható, maximum adnak egy másik célt a játéknak, hogy minél nagyobb összegű kinézeteket gyűjtsön össze egy adott játékos, amit később akár készpénzre is válthat. Jelenleg az egyik legtöbbet érő raktár megközelítőleg 71.5 millió forint értékben tartalmaz kinézeteket és tárgyakat.
A játékosok két dolgot várnak jó ideje, az egyik a Panorama UI kezelőfelület, amit 2018-ban meg is kaptak akkor, amikor a játék ingyenessé vált, valamint a Dota2-ben is használatos Source2 grafikai motort ami jobb optimalizáltságot és folyamatosabb játékmenetet ígérne. Jelenleg a sima Source Engine-t használja a játék, amit 16 éve kezdett el fejleszteni a Valve, és mind a mai napig élhető a motor, viszont látszik rajta, hogy nem a legoptimalizálhatóbb, és hiába felel meg a célnak, azért sokat dobna az élményen a Source2. Bár a játék nem kifejezetten erőforrás igényes, a gyors történések miatt megigényli a nagyobb teljesítményt, főleg ha komolyabban akarjuk űzni a játékot. Átlag 60fps elég lehetne, viszont a játékmotor sajátosságai miatt egy füstbe sétálva, esetleg egy tűzharc közepére csöppenve jelentősen lecsökkenhet ez a szám, így elképzelhető, hogy a lag miatt fontos információktól esünk el.
Operationok
Az előző verziókhoz képest jelentős újdonság volt a kinézetek mellett az Operationok megjelenése. Ezek olyan játékmódok, ahol egy történetszálra felfűzött küldetéssorozatot kell teljesítenünk. Az operationok küldetéseinek többsége teljesíthetőek ingyenesen is, viszont a jutalmak kiváltásához már szükséges megvásárolni a belépőt, aminek ára mindig változik, viszont általánosságban 10-15€ közé lőhető be. Ezekben a küldetésekben különféle injekciókat, fegyvereket, gránátokat és pajzsokat alkalmazhatunk, amik amúgy nem találhatóak meg a többi játékmódban, csak itt. A meccsek végén szintlépéskor fegyvereket/ládákat dob a játék. Ha megvásároltuk a belépőket, akkor nagyobb eséllyel fog jobb minőségű fegyverkinézetet dobni a rendszer.
Mi is ez tulajdonképpen?
Az eredetileg 5v5-re berendezkedett játékosbázist rendesen meglepte, amikor 2018-ban az egyik frissítés során nem csak ingyenes lett a játék, és ezzel együtt kapták meg a régóta várt Panorama UI kezelőfelületet, hanem megjelent egy Battle Royale mód is (veszélyzóna). Itt a játékosok hasonlóan a többi kompetitív módhoz, a rangért küzdenek, viszont itt ezekből csak 15 található meg. Általánosságban 16 fős a játékmód, viszont 3 fős csapatok esetén 18 a maximum létszám. Pörgős játékmenet jellemzi ezt a módot, hamar vége van egy meccsnek.
Miben más, mint az előző verziók?
Az előző verzióknál természetesen jobb a grafika, kidolgozottabb a játékmenet, több a játékmód. Véleményem szerint a játékélmény ugyan olyan jó tud lenni az összes CS-ben, mint a GO-ban, az alapkoncepció mindenhol ugyanaz, csak most kicsit felfrissítve kaptuk meg azt. Jobban átdolgozták a játékot, „realisztikusabb” lett, viszont még mindig nem az a CS lényege, hogy valósághű legyen. A mostani verzió szimplán több tartalommal van megtömve, és hosszabb ideig tud lekötni, mint a korábbi részek, ha nincsenek kompetitív céljaink. Ha vannak, akkor a közösségi pályáknak és különböző játékkonzolba beírható parancsoknak köszönhetően sokkal gyorsabban tudunk fejlődni, mint eddig, ugyanis a gyengeségeinket felfedezve pár pillanat alatt találhatunk olyan pályát, amin csak azt az egy dolgot tudjuk gyakorolni.
A videójátékos ipar egyik legtöbb pénzt átforgató ága az e-sport. A játék megjelenése után nem sokkal a Valve is felismerte ezt, és itt hoztak egy olyan döntést, amit az eddigi verzióknál nem. Saját kezükbe vették a versenyek szervezését és a legtöbb nagyszabású versenyt házon belül tartották meg. 2016-ban az MLG Majoron több, mint 1 millió dolláros összdíjat sikerült összerakniuk, így azonnal megindult felfelé a játék E-Sport vonalának szárnyalása, és sorra követték egymást a nagyobbnál nagyobb versenyek.
A CS széria mindig is nagy játékosbázissal rendelkezett, és a következő részek is valószínűsíthetően hozni fogják ezt a szintet, ha nem jobbat, viszont egy ideig biztos nem lesz még új rész a szériából, hiszen még mindig rengeteg újdonság érkezik.
Aki 2013-2015 környékén játszott bármilyen FPS-el, esetleg követte a híreket, az szerintem vagy kipróbálta a játékot, vagy még ma is játszik vele (hozzám hasonlóan). Azok, akik most kezdik ezt a műfajt, ingyen közel sem fognak jobbat találni, ha megtetszik, akkor lehet maradni nála, hiszen jó ideig nem fog még kihalni a játék, és újabb rész sincsen nagyon kilátásban.