Film

Mielőtt gyilkolok érted – Hit Man kritika

A Hit Man három szóval összefoglalható: szerelem, gyilkosság, Richard Linklater. A Sráckor és a Mielőtt-trilógia rendezője ezúttal a bérgyilkosság témájához nyúl. Linklater az érdekes és tőle talán kicsit rendhagyó alapkoncepcióhoz a valóságból merít inspirációt, amit humorral tálal a közönségnek. Mit tud ebből kihozni a Netflix felületén?

Történetünk főhőse Gary Johnson pszichológiaprofesszor (Glen Powell), aki mellékállásban időnként bérgyilkosnak adja ki magát. Gary a rendőrség munkáját segíti ezen a különös módon. Segítségével olyan emberektől szabadul meg a társadalom, akik hajlandóak fizetni embertársuk meggyilkolásáért. A helyzet akkor válik még bonyolultabbá, mikor Gary tőrbe csalás helyett inkább lebeszéli a szándékáról a hozzá forduló Madisont (Adria Arjona).

Innen a közvetlen folytatást könnyű kitalálni. Természetesen megjelenik a romantikus szál. Szerencsére Linklater az ilyesmiben kifejezetten jó, élvezet nézni Madison és Gary kapcsolatának alakulását. Ráadásul egy tipikus romantikus komédiával ellentétben, a főhősök között itt tényleg lehet érezni a kémiát. Ezen felül pedig a romantikus filmek rózsaszín neonfényben ragyogó középszerűségétől a film humora is segít elkülönülni.

Linklater munkásságára jellemző módon a Hit Man egy párbeszéd-központú film. Hiába az akciódús filmet sejtető alapszituáció, óriási lövöldözéseket és autós üldözéseket nem itt kell keresni. Ellenben találkozhatunk okos párbeszédekkel, érdekes abszurd szituációkkal, sőt morális dilemmákkal is. Milyen ember gyilkoltatná meg a párját? És mit gondoljunk egy ilyen emberről, ha a párja történetesen erőszakos vele? Van-e olyan szituáció, mikor egy ilyen gyilkosság indokolt lehet?

A film ilyen és hasonló dilemmákat vet fel, de ebben a tekintetben azért nagy mélységekre ne számítson senki. Linklater-től az eddigi filmjei alapján talán kicsit mélyebb, összetettebb mondanivalót is lehetett volna várni. De azért gondolatiságában mindenképp az átlag popcorn-film felett marad a Hit Man, úgyhogy sok panaszra emiatt sem lehet oka a nézőnek. Romantikus vígjátékokhoz képest okos és elgondolkodtató film, de igazán okos és elgondolkodtató filmekhez képest inkább csak egy egyedi humorú romantikus vígjáték.

A Hit Man külföldi szerzőktől sok pozitív kritikát kapott. Ezek némelyike talán kissé túlzó, de valóban átlagon felüli filmmel van dolgunk. Kérdés, hogy mihez szeretnénk mérni az alkotást. Linklater munkái közül egyértelműen nem tud kiemelkedni, noha természetesen szégyenkeznie sem kell miatta a rendezőnek. A romantikus vígjátékok világában viszont egy üdítően különleges és szellemes mozi, jó alakításokkal. Önmagában értékelve megállja a helyét, és sok szempontból kifejezetten jól működik, de igazi nagy szerelemre kevés filmrajongó lobban majd iránta.