Az istenek ezúttal nem a fejükre estek – Age of Mythology: Retold teszt
A 80-as és 90-es évek, illetve a 2000-es ével eleje a stratégiajátékok aranykora volt, minden stúdió a maga kimagasló minőségű szériájának egy újabb darabját hegesztette. Olyan korszakalkotó művek születtek meg ekkortájt, mint a Command & Conquerek, a Warcraft és a Starcraft vagy a modern RTS-ek egyik alapműve az Age of Empires első két része. Míg a Blizzard a Warcrafttal és a Starcrafttal a fantasy és a sci-fi világában kalandozott, addig a Microsoft az Age of Empires darabokkal a világtörténelem korszakiba (ókor és középkor) repítette el a játékosokat. 2002 azonban egy vízválasztó volt év volt a valós idejű stratégiák életében, ugyanis a Blizzard ekkor hozta el a Warcraft széria harmadik részét, ami alapjaiban reformálta meg a műfajt és helyezte azt új alapokra. A Microsoft szintén ekkor gondolta azt, hogy ideje egy kicsit felrázni az Age of sorozatukat, így ők is egy merészet gondoltak és egy spin-off rész kíséretében az addigi történelmi korszakokon nyugvó sorozatukat bevezették a mitológiák és istenek világába: az Age of Mythology képében.
Az elődök jellegzetessége a történelmi hűségben rejlett. Korhű és csakis kizárólag a történelem során létezett egységekkel szállhattunk harcba, melyekkel megtörtént csatákat és hódításokat vezényelhettünk le. Ezzel szemben az Age of Mythologyban a görög, egyiptomi és a skandináv istenek kegyeit elnyerve hatalmas mitológialényekkel és jól ismert hősökkel gyepálhattuk egymást a képernyőnk előtt ülve. Siker nem is maradt, hiszen ki ne élvezne egy olyan játékot, ahol a szerencsétlen hoplitát egy küklopsz pofoz halálra, miközben Thor villámmal lesújt az egyiptomi fáraóra. Az óriási siker ellenére a játék csak egy kiegészítőt kapott a megjelenése után, majd 2009-ben a Microsoft bezárta a játékot fejlesztő Ensemble Studiost. Öt évvel később aztán a SkyBox Labs igyekezett az Extended Edition keretében új életet lehelni a játékban, 2016-ban még egy új kiegészítőt is megjelenítettek hozzá a Tale of The Dragon képében, amely a kínai kultúrát adta a játékhoz. Azonban az új kiegészítő inkább tűnt egy olcsó modder alkotásnak, mintsem minőségi műnek, így a játékosok inkább az alapjátékkal játszottak továbbra is. Közben az Age of Empires franchise tovább gyarapodott és megjelent a széria harmadik és a negyedik része. Majd a Microsoft úgy döntött, hogy itt az idő leporolni a régi klasszikusokat és új, feljavított és felújított külsővel újra kiadni őket. Így aztán megjelent az első, a második és a harmadik rész Definitive Edition változatai, amelyek hatalmas profitot hoztak a stúdiónak. Így aztán a Microsoft zöld utat adott az Age of Mythology komplett felújítására. És így jutottunk el oda, hogy szeptember elején megjelent az Age of Mythology: Retold, amely a régi klasszikus teljesen felújított változatát tárja a játékosok ezrei elé.
A leglátványosabb változás a grafikán történt, itt nyúltak bele a legjobban a játékba a készítők. Minden modellt, legyen az egy hős, vagy bármelyik mitikus szörny vagy egyszerű katona, újra alkották. Fontos, nem fotórealisztikus megjelenítésre kell számítani, de ennek ellenére minden karakter élőnek és valóságosnak hat, ráadásul egyes lények megidézik a régi klasszikus görög hőseposzokról készült hollywoodi filmek látványát. Az épületek és a környezeti elemek, mint például a fák is vagy maga a víz is ugyanilyen bánásmódban részesült, így egy egységes látványról beszélhetünk, semmi nem lóg ki. Ennek köszönhetően pedig olyan érzés keríti a hatalmába a játékost, mintha mindig is így nézett volna ki a játék. Ami nagyon nem így van, ég és föld a 2002-es és a 2024-es kiadás között a különbség.
A Retold négy frakciót, avagy kultúrát kínál fel a játékosok részére: hellén, egyiptomi, skandináv és végül az atlantiszi. A négy nép mindegyike kicsit különbözik egymástól, például az egyiptomiak az isteni kegyet szobrok építésével gyűjtik, míg a vikingek harccal. Az atlantisziak pedig feltudják fejleszteni az egységeiket hősökké, akik így még erősebbé válnak. Azonban az egységek termelésében, a nyersanyagok gyűjtögetésben és az épületek építésében, tehát a legfontosabb szempontok esetében megegyeznek egymással. Minden nép esetében három-három főisten közül választhatunk, akik befolyásolják, hogy később milyen lehetőségeink lesznek a fejlődésre, milyen lényeink és hőseink lehetnek, illetve kisebb isteneik válnak elérhetővé a számunkra. Ezek a főistenek továbbá egyedi fejlesztéseket és isteni erőket is biztosítanak a számunkra. És itt említenem meg azt, hogy miért lett Retold az alcíme a felújított változatnak és miért nem Definitive Edition. Ugyanis a fősodorbeli részekkel ellentétben itt a fejlesztők a játékmenetbe is eszközöltek változtatásokat. Egyrészt a HUD letisztultabb és átláthatóbb lett, másrészt az istenek erők az eredeti kiadással ellentétben újra elsüthetőek némi újra töltődés és jó sok isteni kegy feláldozásával. Így aztán akár többször is elsüthetjük Osiris vagy Loki egy-egy áldását vagy átkot, nem kell a megfelelő pillanatra válnunk. Ez pedig új taktikai lehetőséget biztosít a játékosok számára. Továbbá új isteni erőkkel, istenekkel és fejlesztésekkel bővítették a játékot, vagy például a törpök immár jobban bányásszák az aranyat, mintsem művelik a földet. A vikingek továbbá új egységeket és épületeket is kaptak.
Azonban a tartalmak áradata itt nem ér véget, ugyanis a Retold megkapta az eredeti kiadás főkampányát, a Titans kiegészítő történetét, a törpök egy kis legendáját és egy új játékmódot a mitikus ütközeteket (bár itt jelenleg csak egy csata érhető el még). Viszont a kínai kiegészítő hiányzik a felhozatalból, ennek oka az, hogy ahogy már korábban is írtam, az a kiegészítő elég kifogásolhatóra sikeredett, így a fejlesztők teljesen átalakítják és emiatt csak később fog megjelenni a játékhoz.
A kampány középpontjában egyébként az atlantiszi hadvezér Arkantos áll, aki egy Kamos nevű minotaurusz kalóz nyomába ered, mert az ellopta az atlantiszi szigonyt, és a mi feladatunk a visszaszerzése. Miután sikerül visszaszerezni a szigonyt elmegyünk kicsit Trójába harcolni, ahol egy nem várt esemény következtében az alvilágon keresztül menekülünk egészen Egyiptomig. Itt kisegítjük Amanrát Ozirisz testrészeinek visszaszerzésével, majd meg sem állunk egészen északig, ahol Loki körmére kell néznünk, aki a Ragnarököt akarja elhozni a világra. A küldetések igen változatosak, nemcsak a szokásos várost építek, sereget verbuválok és leszámolok az ellennel sablont találjuk meg a játékban. Van egy pont például ahol disznóvá változunk és úgy kell ellavíroznunk a pályán. Hatalmas mélységeket azért nem kell várni a sztoritól, egy igazi B- kategóriás akciókalandot kapunk, annak minden bájával és kliséjével. Viszont a pályák változatosság, a karakterek személyisége és a világ sokszínűsége berántja az embert és nem is ereszti sokáig.
Ha van gyengéje a Retoldnak az a szinkron minősége és a nehézségi szintek közötti különbségek. Előbbi esetében sajnos nem minden színész tette oda magát, emiatt pedig a sztori élvezhetősége néha sérül. Utóbbi esetében pedig hatalmas különbségek vannak egyes nehézségi szintek között. Easy és normálon az ellenség nagyon semmit nem csinál, míg közepes és afelett már – már Napóleont megszégyenítő taktikákra képesek. Nincs igazán átmenet a szintek között, emiatt pedig nagy pofonokba és bele lehet futni, ha valaki feljebb kívánja csavarni a MI szintünket. Ráadásul a kampányban is egyes pályák balance nem éppen van egyensúlyban. Közepes szinten volt olyan pálya, ahol azt éreztem, mintha hardon játszanék, mert már az első két percben lerohant az ellenség, míg egy későbbi pályán a végső bosst a sztori szerint eljövő sárkány nélkül is megtudtam ölni. Remélhetőleg ezeket a furcsaságokat a későbbiekben patchek formájában kijavítják a készítők.
Prostagma
Az Age of Mythology: Retold méltó újrakiadása lett az eredeti 2002-es játéknak, gyönyörűen felújított látványvilággal várja a játékosakat, miközben az újítások organikusan olvadnak bele az alapjáték mechanikáiba, aminek köszönhetően képes megőrizni annak eredeti esszenciáját, miközben modernizálja azokat. A Retold az a fajta minőségi felújítás, aminek mondjuk a Warcraft III Reforge-nak kellett volna lennie pár évvel ezelőtt. Szóval akik egy gyönyőrű és élvezetes, rengeteg taktikával megáldott stratégiai játékra vágynak, vagy csak nosztalgiázni akarnak a mitológia ütközetek végtelen tengerében, azok mindenképpen szerezzék be az Age of Mythology: Retold-t.