Animáció, Netflix

A kis hableány és a szörnyvadász – Vaják: Szirének a mélyből kritika

Talán nincs még egy olyan hányattatott sorsú fantasy franchise, mint a Netflix Witcher-sorozata. A 2019-ben indult szériát a kezdetektől fogva azért kritizálták, mert a showrunner és a forgatókönyvírók nem a kellő tisztelettel nyúltak Andrzej Sapkowski írásaihoz, és sokszor a saját szájuk íze szerint írták át őket. Állítólag a legnagyobb kritikus a főszereplőt, Ríviai Geraltot játszó Henry Cavill volt, aki a harmadik évad után vállára kötötte a kardjait, és otthagyta a sorozatot.

De a Netflixet ez sem akadályozza meg abban, hogy további spin-offokat gyártson a Witcherhez, több-kevesebb sikerrel. Míg a 2022-es A vér eredete katasztrofálisan pocsékul sikerült, addig a 2021-es animációs film, A Farkas rémálma jellemzően pozitív kritikákat kapott. Nem meglepő tehát, hogy a Studio Mir egy újabb animével jelentkezett, ami az egyik legnépszerűbb Witcher-novellát, a Némi áldozatot dolgozza fel. Ráadásul nem akárkit találtak Cavill helyére, hanem Doug Cockle-t, aki a CD Projekt videojátékaiban szólaltatta meg Geraltot. De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy a Szirének a mélyből kiemelkedjen a középszerből?

A történet mondhatni a szokásos módon kezdődik: a szörnyvadász Geralt és Kökörcsin, a bárd Bremervoord tengerparti királyságába érkeznek, és mindketten próbálnak valamiféle munkát találni, hogy ne kopjon fel az álluk. Így jutnak el a király udvarába, ahol Geralt kap egy megbízást: fel kell derítenie, hogy miféle lények gyilkolják halomra a környék gyöngyhalászait, és végezzen velük. A király és az udvar tagjai a közeli vizekben élő sellőket hibáztatják, akik régóta konfliktusban állnak az emberekkel, de a vaják megérzései azt súgják, hogy ennél többről van itt szó. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a királyság ifjú hercege, Agloval szerelmes a sellők hercegnőjébe. Sh’eenaz-ba. Geralthoz és Kökörcsinhez csatlakozik az utóbbi gyermekkori barátja, a szintén dalnok Essi, és így hármójuknak kell megakadályozniuk, hogy kitörjön a háború az emberek és a sellők között.

A Witcher-történetektől soha nem állt távol, hogy jól ismert tündérmeséket és népmeséket dolgozzanak fel, vagy mesebeli és mitológiai toposzokat értelmezzenek újra. A Szirének a mélyből alapjául szolgáló novellával sincs ez másképpen, ami Hans Christian Andersen klasszikus meséjét, A kis hableányt adaptálja sajátos módon. De míg Sapkowski novellája megőrizte az eredeti mese melankolikus hangnemét, addig a Szirének a mélyből furcsa módon sokkal inkább hajaz a „családbarát” verzióra, vagyis a Disney 1989-es rajzfilmjére (van egy jelenet, ami egy az egyben megidézi a tengeri boszorkány Ursula dalát). Vagyis már megint azzal az esettel állunk szemben, hogy az íróknak nem volt elég jó Sapkowski műve, és megpróbálták a saját ízlésük (vagy a Netflix elvárásai) szerint „kijavítani” az általuk hibának és hiányosságnak vélt részeket a történetben. Nem tudok nem arra gondolni, hogy ezen a pontot már direkt csinálják ezt.

De ha mindettől elvonatkoztatunk, és csak önmagában akarjuk nézni az animét, még így sem nyújt kiemelkedő élményt a Szirének a mélyből. A harcok ugyan látványosan vannak meganimálva, a karakterek és a környezet elfogadhatóan vannak kidolgozva, de semmivel sem nyújt többet az olyan népszerű felnőtt animációknál, mint az Invincible vagy a The Legend of Vox Machina, továbbá a nagy tömegjeleneteknél és a végső csatánál fájdalmasan szembetűnő a CGI otromba használata. A játékok kedvelőjeként ugyan jó érzés volt újra Doug Cockle-t hallani Geralt hangjaként, de ebben a filmben ez sokkal inkább tűnt számomra egy elvesztegetett lehetőségnek, ha egyszer a The Witcher 3 sok mellékküldetése klasszisokkal jobban van megírva, mint ez a forgatókönyv.

Ha meg kéne válaszolnom a bevezetőben feltett kérdést, hogy a Szirének a mélyből képes-e kirángatni a középszerűség mocsarából a Witcher-sorozatot, a válaszom egyértelműen nem lenne. De ha valaki nem rajongója Andrzej Sapkowski regényeinek és novelláinak, és egy szórakoztató kalandfilmre vágyik, vagy csak be akar rakni valamit a Netflixen háttérzajnak, amíg megfőzi a vacsorát, akár még jól is szórakozhat. Az már más kérdés, hogy az egyik legjobb kortárs fantasy univerzum ennél sokkal jobb mozgóképes adaptációkat érdemelne.

A film megtekinthető a Netflixen.