„A legapróbbak is képesek fordítani a jövő alakulásán.” – A Gyűrűk Ura: A Gyűrű Szövetsége ajánló
J.R.R. Tolkien A Gyűrűk Ura című műve korszakalkotó alkotás, amely nemcsak az irodalom világára gyakorolt hatalmas hatást, hanem számtalan más területre is. Tolkien elképesztően gazdag és részletes világot teremtett, amely inspirálta a modern fantasy műfaj alapjait. Nem meglepő tehát, hogy A Gyűrűk Ura univerzuma nemcsak a könyvek és filmek világát hódította meg, hanem a videójátékok és társasjátékok birodalmát is. Ez utóbbi ráadásul reneszánszát éli, hiszen az elmúlt években számos új A Gyűrűk Ura társasjáték jelent meg (Utazások Középföldén, A Gyűrűháború: A kártyajáték). Most pedig megérkezett A Gyűrűk Ura – A Gyűrű Szövetsége című kártyajáték, amely a Gémklub jóvoltából magyarul is elérhető. Ennek apropóján mi is nekivágtunk a játéknak, hogy tizennyolc fejezeten át újraéljük Frodóék kalandjait a Megyétől egészen Amon Henig.
A Gyűrű Szövetsége kártyajátékot Bryan Bornmueller tervezte, aki a The Crew inspirációjára alkotta meg a játékot Tolkien világában. A végeredmény egy üss és vidd mechanikán alapuló, kooperatív kártyajáték lett.
Aki nem ismeri ezt a játéktípust: a játékosoknak közösen kell teljesíteniük küldetéseket anélkül, hogy szabadon kommunikálhatnának egymással, miközben a klasszikus ütésekre épülő kártyamechanikát használja (mint a magyar ulti). A játékosok sorban kijátszanak egy lapot, és aki a legmagasabb értékű lapot rakja a vezető színből, az viszi az ütést. Itt azonban nem az egyéni győzelem a cél, hanem a csapat együtt próbál teljesíteni bizonyos feladatokat (például egy adott játékosnak meg kell nyernie egy adott lapot, vagy egy meghatározott számú ütést kell elvinnie). A játékot nehezítik az egyes fejezetek egyéni szabályai, valamint az a korlátozás, hogy a játékosok nem beszélhetnek a lapjaikról, csupán egyetlen jelzéssel utalhatnak arra, hogy egy adott színből mi a legmagasabb, legalacsonyabb vagy egyetlen lapjuk.
Kilenc vándor
A játék tizennyolc fejezeten keresztül követi A Gyűrű Szövetsége eseményeit, kimondottan könyv hűen és pontosan. Ezt azért emelem ki, mert a játék Tolkien művét veszi alapul nem pedig Peter Jacksonék filmjét. Így aztán a könyvet ismerők számára A Gyűrű Szövetsége egyes fejezetei igazi csemegének bizonyulhatnak, ugyanis a filmekből kimaradt történések, valamint szereplők felbukkannak az egyes kártyák lapjain. Az első fejezet például Bilbó születésnapjával indít, de később az Öreg Erdőbe is ellátogatunk. Szóval hangulat és atmoszféra szempontjából csillagos ötösre vizsgázik a játék. De mi a helyzet magával a játékmenettel?
Minden fejezet előtt a játékosok karaktert választanak, akik saját célkitűzésekkel és képességekkel rendelkeznek. Az első fejezetben például Frodó, Bilbó, Gandalf és Pippin közül lehet választani, és mindegyikőjüknek más-más feltételt kell teljesítenie. A fejezet akkor sikeres, ha minden játékos teljesíti a rá szabott kihívást. Frodónak meghatározott számú Gyűrű kártyát kell elvinnie (ez a pakli egyik színe az öt közül). Bilbónak legalább három ütést kell megnyernie, Gandalfnak legalább egyet, míg Pippinnek kell a legkevesebb ütést elvinnie. A fejezetet akkor teljesítik a játékosok, ha mindenkinek sikerült teljesítenie a küldetését. Az a játékos, aki a Gyűrűk egyes kártyáját kapja, az lesz fixen Frodó, a többiek pedig sorban választanak egy-egy karaktert.
A játék első pár fejezete meglehetősen egyszerű szemben a The Crew-val, ám ahogy haladunk előre a tizennyolc fejezet át, tucatnyi új karakter, megkötés és küldetés bukkan fel, amelyek már igazi kihívás elé állítják a játékosokat. Viszont egyik esetében sem éreztem azt, hogy lehetetlen küldetés elé állított volna minket a játék, hanem végig izgalmas, taktikai gondolkodásra ösztönző marad. Ráadásul a játék solo és kétfős módja is jól sikerültek, így aztán egyedül vagy akár kettesben is neki lehet vágni Völgyzugolynak.
Van, mi arany, bár nem fénylik
A karakterek és a tájak varázslatosan festenek a kártyákon. Elaine Ryan és Samuel R. Shimota egy csodás ólomüveg-stílust választott, amely mesekönyvszerű hangulatot kölcsönöz a játéknak. Ez pedig véleményem szerint tökéletesen megragadja Tolkien világának esszenciáját.
A történelemből legenda lett, a legenda mítosszá vált
A Gyűrűk Ura – A Gyűrű Szövetsége egy letisztultabb és áramvonalasabb The Crew lett, ám Bryan Bornmuellerék nem elégedettek meg ennyivel, illetve nem is álltak meg itt, hanem teljesen kiaknázták a Tolkien világában rejlő lehetőséget. Amelyeknek köszönhetően a korábbi üsd és vidd kártyajátékoknál történetközpontúbb végeredmény született. Így aztán tényleg olyan érzése van az embernek, mintha A Gyűrű Szövetsége könyv lapjai elevenednek meg előtte, fantasztikus és meseszép illusztrációkkal ellátott kártyákon keresztül. A Gyűrűk Ura rajongóknak egyenesen kötelező a beszerzése, ahogy azok számára is, akik egy egyszerű, ám de élvezetes kártyajátékra vágynak, fantasztikus történettel megfűszerezve.
A társasjátékot köszönjük a Gémklubnak.
Amennyiben ti is kedvet kaptatok a játékhoz, itt tudjátok megvásárolni.