Netflix, Sorozat

A magára hagyott generáció – Kamaszok kritika

Kezdjük azzal, hogy a Netflix Hihetetlen (2019) minisorozata óta nem adott ki ilyen társadalmilag fontos és erős produkciót. A Kamaszok felütése nem egy hétköznapi eset, ugyanis egy tizenhárom éves tinédzsert és családját követjük nyomon, miközben előbbit gyilkossággal vádolja a hatóság. A készítők között van Philip Barantini (Forráspont) rendező és Jack Thorne (A segítség) forgatókönyvíró, emellett olyan színészek adták a nevüket a projekthez, mint Stephen Graham (Blöff). A sorozat célja felhívni a figyelmet az internetes zaklatásokra, a tinédzsereket érő veszélyes internetes tartalmakra és a szülő-gyerek kapcsolatra. De miért is ennyire fájó nézni a Kamaszokat?

A valóság pokla

A kérdésre a válasz pofonegyszerű, mert akár velünk is megtörténhet, amit a karakterek átélnek a cselekmény során. A Kamaszok nem kitalált szörnyekkel riogatja a nézőket, hanem a valóság egy szeletét tárja elénk. A történet napjainkban játszódik egy kis angliai városban, ahol gondtalan mindennapjait éli a Miller család. Az életük akkor áll a feje tetejére, amikor tizenhárom éves fiúkat Jamiet házkutatás keretein belül őrizetbe veszik gyilkosság gyanújával. Az eset nemcsak Jamiere van hatással, hanem szüleire, nővérére és a helyi lakó közösségre. Az események alakulását egysnittes felvételekkel követhetjük nyomon, így még közelebbinek érezve a fojtogató atmoszférát és a szereplők reakcióit.

A négy órás műszak

A sorozat négy részre bontja az elbeszélést. Az első epizódban az elfogatási procedúrákat és kihallgatás menetét láthatjuk, ami az elejétől a végéig érezteti a feszültség gombócát a torkunkban. Hiszen az alkotók döntésének következtében nem áll le a kamera, azaz nincs nyilvánvaló vágás eszközölve. Így adva a színészeknek is egy kis ösztönzést az improvizációra, ami természetesebbé teheti az alakításukat. És ha már alakítások, a Jamiet játszó Owen Cooper elképesztő munkát végzet a karakterével. Erre kiváló példa a harmadik epizód, ahol hatvan percig beszélget egy őt kérdező pszichiáterrel. A többi részben betekintést nyerhetünk a helyi oktatás és a diákéletbe, valamint a Miller család kálváriájába. Itt megjelenik több olyan aktuális téma, amivel keveset foglalkozunk a hétköznapokban. Ilyen például a diákok közötti lelki abúzus formái, annak hatása a gyermeki lélekre, és következményei, amelyek akár fizikai erőszakhoz is vezethetnek.

Az apa, mint példakép

Stephen Graham, mint Jamie apja a másik fontos szereplője ennek a történetnek. Jamie, és az ő kapcsolatát több részen keresztül taglalják, hogy milyen hatással lehetett a fiára. Az anyuka és a nővér karakterek, inkább az utolsó részben kapnak nagyobb teret. A cselekmény ebben az epizódban érinti, hogy egy ilyen erejű ügy feldolgozása és társadalmi hatása, hogy férkőzik be észrevétlenül a család mindennapjaiba. A magunk hibáztatása és a megválaszolatlan okokra való válaszok keresése is megjelenik, mint toposz az anya és apa szereplők perspektívájában.

Verdikt

Az üggyel kapcsolatban, mint nézők nem fogunk egyértelmű válaszokat kapni vagy feloldozást. A brit időjárásra jellemző borús és lehangoló tanulságot kapunk a digitális generáció magára hagyottságáról. Mint ahogy a tehetetlenség érzéséről, hogy akármennyire is szeretnénk, de nemcsak rajtunk áll mi vagy ki lesz gyerekünkből. A Kamaszok egy társadalmi felhívás a szülőknek, hogy figyeljenek oda jobban arra miket is néz a fiúk vagy lányuk az interneten. Ezek mellett beszélgetésindító jelleggel is szolgálhat szülő és gyermek között.

A sorozat március 13-tól elérhető a Netflix kínálatában magyar szinkronnal és felirattal!