Játék

A tenger szívében – Still Wakes the Deep – kritika

A Still Wakes the Deep egy belső nézetes pszichológiai túlélőhorror játék, ami a The Chinese Room angol fejlesztőcsapat alkotása, és a Secret Mode adta ki. A fejlesztő brigádot már korábbról ismerhetjük, hiszen nem most kóstoltak bele az iparba. Nekik köszönhetjük a méltán híres Frictional Games Amnesia horrorjátékának vadhajtását a A Machine for Pig-et, de nem állnak tőlük távol a mérsékeltebb játékélményt nyújtó címek sem.

Gondolhatunk itt olyan címekre, mint például az Everybody’s Gone to the Rapture, amibe egy angol kis falut kell felfedeznünk, és kideríteni hova tűnhettek nyomtalanul a helyi lakosok. Ennek ellenére szkeptikusan álltam megjelenés előtt ehhez a produktumhoz. Ugyanis a fejlesztők előző játékai nem kaptak a játékosok részéről magas értékeléseket, illetve a kritikusok sem voltak elájulva tőlük. A most bemutatni kívánt játékukat olyan klasszikusok ihlették, mint John Carpenter A dolog című filmje vagy Alex Garlandtól az Expedíció.

A munka hőse

A történetünk 1970-es években játszódik és főszereplőnk neve Cameron „Caz” McLeary, akinek a házasságából született két lánya, de menekülőre kell fogja, mert a skót rendőrség elő akarja állítani egy bizonyos Billy Chamberlain nevű férfivel való konfliktusa miatt. Caz-t irányítva egy olajfúrótornyon ébredünk az Északi-tengeren nem messze Skócia partjaitól. A közeli barátunk Roy segítőkezet nyújt, hogy munkát szerezzen nekünk a The Beira D fúrótornyon. Igaz szakmai tapasztalatunk nem sok adatott meg ilyen területen, de villanyszerelői ismereteinket felélénkítve próbálunk helytállni, addig még a szárazföldön le nem csillapodnak a kedélyek és meg nem oldódik a helyzet. A bajok akkor kezdődnek mikor eligazításra hív minket Rennick igazgató, és kiderül az eltitkolt rendőrségi ügyünk. Bár mielőtt feladhatna minket a főnökünk a rend őreinek egy váratlan esemény indítja be a cselekményt. A létesítményt hirtelen egy erős földrengés rázza meg, vagyis először ezt hisszük, de később kiderül, hogy egy nem evilági entitással van dolgunk. A célja ismeretlen, de a mi feladatunk egyszerű, minél előbb elhagyni a súlyosan megrongálódott kőolajfúró tornyot és túlélni a katasztrófát.

A túlélés titka

A játékban a legjobb barátunk egy fejlámpa és a csavarhúzó lesz. A játékmenet és interakciók a tereptárgyakkal annyiban kifognak merülni, hogy néha ki kell nyitnunk egy ajtót vagy szellőzőnyílást a csavarhúzónkkal vagy fényforrás hiányában be kell kapcsolnunk a fejlámpánkat. Emellett bizonyos eldobható tereptárgyak segítségével el kell terelni a szörnyek figyelmét rólunk, amíg mi tovább haladunk a célunk felé. A körülbelül négy órás történetben ezen elemek váltakoznak ciklikusan minden egyes fejezetben. Így a karakterünk irányítása nem lesz nehézkes, hiszen csak néhány gombot kell lenyomnunk. Emellett A dolog filmből ismeretes szörnyek elől kell elrejtőzködnünk vagy elterelve a figyelmüket meg kell találnunk a továbbjutáshoz szükséges utat. A puzzle elemek nem nagyon hangsúlyosak, sőt szerintem abszolút hétköznapi játékosokra lettek kalibrálva. Ez egyeseknél lehet negatívum, de szerintem nem problémás ez a része a játéknak. A környezet remek választás volt a készítők részéről. Az olajfúrótorony szűk folyosói és a baleset miatt megsérült részei, amik megteltek vízzel és amiket elfoglalt az entitás nagyon klausztrofób érzést tudnak kiváltani a játékosból.

Zárt térben

Az atmoszférateremtésben remek munkát végeztek a fejlesztők. Makulátlanul keltik életre a fentebb említett klasszikus filmek hangulatát, eközben a játék létrehozza a saját identitását. A grafikai elemek terén a készítők törekedtek a realisztikus megjelenítésre, amibe segítségükre volt az EPIC által fejlesztett legújabb Unreal Engine 5. Így nem nehéz odaképzelnünk magunkat a kietlen Északi-tenger közepére, ahol ki vagyunk szolgáltatva a természeti erőinek, és egy tőlünk erősebb még nem azonosított lénynek. A hanghatások, zajok és szinkronszínészek nagyban hozzájárulnak a filmes hatáshoz. Olyan nevek szólaltatnak meg bizonyos karaktereket, mint Alec Newman és Clive Russell. A jó kis skót akcentus ezért teljesen kiérezhető, de hát így lesz autentikusabb a sztori szempontból a mű. A zenei aláfestés mellett se menjünk el szó nélkül. A játék zenei albumát Jason Graves-re bízták, aki már egy veteránnak számít a szakmán belül. Ő szerezte anno a legelső Dead Space zenéjét, és a méltán híres Supermassive Games tinihorrorjának az Until Dawn-nak a dallamait is. A zenei kompozíciók hátborzongatóan keltik életre a tenger morajlásának hangját, és a benne rejlő ismeretlennel szembeni félelmet.

Kicsi a bors, de mégse annyira erős

Azonban most meg kell említenem pár negatívumot. A játékot Xbox Series S konzolon játszottam a Game Pass keretein belül, és persze egy ilyen belépő kategóriájú konzol esetén nem kellene számon kérni a picit kopottasabb látványt, de mégis egy sétaszimulátorról beszélünk, amibe van idő betöltődni minden tereptárgynak és grafikai elemnek csakhogy a Still Wakes the Deep esetén eléggé felemásra sikeredett a gyengébb konzolon való vizuális megjelenés. A játék összhatása kétségkívül mutatós, de sok helyen kisebb felbontású lebutított textúrákat kapunk. Jogosan kérdezhetitek, hogy miért kérem számon ezt a játékon és a fejlesztőkön mikor egy XSS-en játszottam a játékot, és nem egy PS5 vagy XSX-en. Van rá okom, higy számon kérjem, mert már volt tapasztalatom több AAA vagy AA játékkal ezen a konzolon, és azok rendre akár jobban néztek ki vagy jobban is futottak, mint például a Resident Evil 4 Remake vagy az Alan Wake 2. Azonban láttam játékmenet videókat, hogy miként fut a játék erősebb konzolokon és asztali számítógépen. Egyet elárulok, pazar a látvány. Sajnos az irányításban nem találták meg a teljesen fluid élményt. Néhol esetlen és nehezebben irányítható a karakterünk. Interfészt és inventory menedzsmentet ne is várjatok, ahogy nehézségi fokozatot se. Igazából sok újdonságot nem kell várni eme indie AA projekttől, de amire vállalkoztak a készítők azt szerintem többé-kevésbé teljesítették.

Váratlan meglepetés

A történet kicsengésével lehet sokak nem lesznek megelégedve, és felvethet bizonyos kérdőjeleket a fejekbe. Viszont az én nézőpontomból tetszett az a kreatív alkotói döntés, hogy nem lettek túlmagyarázva a történések. Emellett tud megható pillanatokat is okozni Caz családi oldaláról. Akik odavannak a Lovecraft, A dolog, Expedíció művek által lefestett világokért azoknak meleg szívvel tudom ajánlani Still Wakes the Deep-et. Egy roppant hangulatos pszichológiai horror sétaszimulátor. Fontos kiemelni, hogy tisztában van saját kereteivel (lesz majd egy roppant önironikus achievement) így egy teljesen jó műfaji alkotás kerekedett ki ebből a projektből. A játék megvásárolható természetesen 26 eurórért Steamen, Xbox, Playstation online boltokba és viszonteladóknál fizikális formában is, de Game Pass részeként is ki tudjátok próbálni. Én mindenképpen csak ajánlani tudom. Egy kellemes műfaji ujjgyakorlat, és abból is a meglepően jóféle.