A törvény nevében
A videojátékokban gyakran találkozhatunk a rendet és törvényt betartani vágyó testületek képviselőivel, ám többnyire a játékvilág rendőrei inkább csak elszenvedői áldásos, vagy éppen kevésbé áldásos tevékenységünknek. A magam részéről egyébként mindig furcsának is tartottam, hogy a fejlesztők nem kívánják jobban kiaknázni a törvény innenső oldalán állók munkájának megjelenítését, miközben katonás játékok pedig hegyekben állnak. Szerencsére azért vannak játékok, melyekben találkozhatunk jelvényesekkel. A következő cikk pedig pontosan ezeket fogja számba venni. Ráadásul máris két szempontból. A cikk első felében 5 kiemelkedő, kifejezetten rendőri munkát feldolgozó játékról lesz szó, míg a második szegmens 5 ikonikus videojátékos rendőrről fog szólni. Vágjunk bele!
Tehát akkor a következőkben előbb olyan rendőrös játékokról olvashattok, melyek valamilyen formában egy vagy több rendőr munkáját, az ő történetüket mutatja be. A listára kerülés fő szempontja nem feltétlenül az volt, hogy mennyire élethű ez a prezentáció, sokkal inkább azt tartottam szem előtt, hogy valóban egy rendőr elképzelt munkájára koncentráljon a cselekmény. Természetesen a realizmus azért így is jelentős tényező, ezért a játékok többsége nem valóságtól teljesen elrugaszkodott sci-fi lesz.
5. Battlefield: Hardline
A Battlefiled: Hardline igen komoly fordulatot vett a sorozat eredeti receptjéhez képest. Egy elképzelt háború helyett ezúttal a drogbandáktól hemzsegő Miamiba kalauzolt el minket. A kampány során Nick Mendoza nyomozót alakítjuk, akinek természetesen feltett szándéka felszámolni az ipari mennyiségű kábszer terjesztést. Küldetése során természetesen megtapasztalhatja, hogy a szálak mindenhova elérnek és ez nem is egy olyan egyszerű meló, mint ő azt elképzelte. A cselekmény erősen merít a ’80-as, ’90-es évek rendőrös TV sorozataiból. Olyannyira, hogy a történet fejezeteit pontosan úgy alkották meg, mintha egy sorozat epizódjai lennének. Ez amúgy tök kellemes miliőt kölcsönöz a sztorinak.
Persze az egész hitelessége és mélysége is pontosan megegyezik az ihletet adó sorozatokéval. Nem fog belénk szorulni a levegő egyik fordulattól sem, de nagyon szórakoztató és még így is az egyik legjobb Battlefield sztori, amit kapunk a Hardline-t játszva. A játékmenet terén is hasonlóakat lehet elmondani. Kb annyira realisztikus, mint bármelyik hollywoodi rendőrmozi, de legalább látványos és izgalmas, így jól szórakozunk vele. Lehet benne jelvényt lóbálni, jobb értékelésért nem mindenkit lelőni, hanem letartóztatni. Kisebb hangsúly kerül a darálásra, több a trükközésre, lopakodásra. Panaszunk egyáltalán nem lehet, a Dead Space-ért is felelős Visceral Games valóban próbálkozott. Egy esélyt mindenképp érdemes adni neki.
4. Sleeping Dogs
A United Front igen egyedi játékáról már korábban írtam az alulértékelt játékokról szóló cikkünkben, de most ismét előveszem, hiszen ebbe a listába is tökéletesen beleillik. A True Crime széria szellemi örököseként a történet a triádok által uralt hongkongi alvilágba kalauzol el minket, ahol a San Franciscóban már bizonyított nyomozó, Wei Shen azt a feladatot kapja, hogy az utcai bandák soraiba beépülve belülről buktassa le a Sun On Yee szervezetét (melyet amúgy a valóságban is létező Sun Yee On nevű triádról és tagjairól mintáztak) és segítsen a helyi rendőrségnek felszámolni azt. A történet és a cselekmény szintén nem a realizmusáról lesz híres, de a Sleeping Dogs mindkét esetben igencsak korrektül teljesít. A történet olyan remek hongkongi krimikből merít, mint pl a Szigorúan Piszkos Ügyek. Ennek megfelelően a cselekmény kellően érdekfeszítő és izgalmas, nagyon jó szórakozást ígér, ahogy Wei Shen egyre inkább vívódik két élete között.
Az egészre pedig erősen rátesz a remek szinkronmunka. Wei pl. a méltán híres Will Yun Lee hangján szólal meg, de olyan egyéb hírességek is tiszteletüket teszik, mint James Hong, Robin Shou (igen, Liu Kang), Emma Watson, vagy Lucy Liu.Játékmenet terén nagy hangsúlyt kap az, hogy Wei rendőr, így nem darálhatjuk le ámokfutó módjára Hongkong utcáit. Ennek megfelelően lőfegyverek helyett többnyire Wei kungfu tudására fogunk hagyatkozni, amit egy zseniális harcrendszerbe építettek bele a fejlesztők. Ez a játék kötelező darab mindenki számára.
3. Police Quest: In Pursuit of the Death Angel
Az első Police Quest 1987-ből egy klasszikus nyomozós kalandjáték, amelyben egy Sonny Bonds nevű rendőr történetét élhetjük át, aki egyszerű közlekedési rendőrből végül beépített nyomozóvá válik miközben egymással összefüggő ügyeken dolgozva koslat a drognagyúr, Jessie Blains után. Természetesen klasszikus videojáték lévén nem igazán tudunk hú de komoly cselekményről beszélni az egyértelmű korlátok miatt, de a maga idejében igen komoly történettel rukkolt elő a Police Quest. Az igazi érdekesség a játékmenetben van. Ugyanis a Police Quest nem mást tűzött ki a játékosok elé, hogy a lehető legélethűbben kezeljék az egyes eseteket. Az elvégzett munkát ráadásul értékeli is a játék és ha valamit nem az (akkor hatályos) rendőri előírásoknak megfelelően csinálunk, akkor bizony komoly büntikre lehet számítani.
Olyan apróságokra is figyelni kell, hogy az ember hogyan gyűjti be a bizonyítékot, mennyire alaposan nézi át a helyszínt, biztonságosan tárolja-e a fegyverét stb. A megjelenéskor (és jó eséllyel a mai napig) sokan ezt már túlságosan is száraznak és szigorúnak ítélték és a „túlzott realizmust” negatívumnak élték meg. Szerencsére a hangosan fanyalgók mellett sokakat beszippantott a stílus és a Police Quest igen szép karriert futott be, több folytatást és spin-off játékot is megélve. Az egyik spin-off által született meg például a méltán híres SWAT sorozat is.
2. L. A. Noire
2011-ben a Rockstar úgy döntött, végre egyszer a törvény pozitív oldala is megérdemel tőlük egy GTA játékot. Ennek végeredménye lett a Team Bondi által fejlesztett L. A. Noire, mely az 50-es évek Los Angeles-ébe utaztat el minket, ahol a háborúban még tengerészgyalogosként szolgáló, hazatérése rendőri karrierbe kezdő, feltörekvő fiatal, Cole Phelps drámai történetét élhetjük át. Cole egyszerű járőrből LA top nyomozójává válik a történet során, amelyben Rockstar nevével fémjelzett játékokhoz híven az ármány, az árulás és a megtévesztés teljesen mindennapos dolgok. Ahogy Cole egyre sikeresebbé válik a szakmájában, úgy süllyed egyre mélyebbre a belülről rohadó rendszerben és a személyes életének problémáiba.
A játékmenet erősen koncentrál a nyomozói munkára. Az epizodikusan felépülő cselekmény során különböző ügyeket fogunk megoldani (melyek jó része összefügg, így viszik előre a történetet). Első körben mindig a lehető legalaposabban át kell néznünk a helyszínt, majd pedig a szemtanúkat és gyanúsítottakat kikérdezve össze kell raknunk a kirakóst és a következtetést levonva lehetőleg sikeresen lezárni az ügyet. A kihallgatásos rész pedig a játék legnagyobb húzása. 2011-ben forradalmi arcmodellezési technológiát alkalmaztak a Team Bondi-nál (ami sok gépet rendesen meg is akasztott). De miért fontos ez? Azért mert – ahogy a valóságban is – a kihallgatott emberek állandóan eladják a hazugságaikat különböző nonverbális kommunikációval. Colenak, vagyis nekünk pedig erre kell figyelnünk és ezekre rávilágítva kicsalni belőlük az igazat. A rendszer egyszerűen zseniális. Az L. A. Noire pedig simán minden idők egyik legjobb rendőrös játéka.
1. SWAT 4
Ismét a SWAT 4 viszi el a prímet, ahogy azt már tette múltkor, a legjobb taktikai FPS-es listánkon is. De ez természetesen nem véletlen. A Sierra (ismét) 2005-ös klasszikusa annyira aprólékosan és élethűen mutatja be az amerikai rendfenntartó erők beavatkozó csoportjainak életét, hogy amikor és ahol csak felmerül ez a téma, szinte lehetetlen a címet megkerülni.
A SWAT 4 lényege, hogy egy elképzelt nagyváros kommandós egységének vezetőjét irányíthatjuk, aki négy kollégájával változatos vészhelyzeteket kell megoldjon. A küldetések néhol egy kicsit összeérnek, illetve a Stetchkov Syndicate egy konkrét nyomozás állomásait jelenítik meg, de a SWAT 4 lényege nem lehengerlő történet. Itt a hangsúly a végrehajtás élethűségén van. A játék a legapróbb részletekig figyel téged. Felszólítottad-e az elkövetőt, volt-e jogosultságod kényszerítőeszközt, vagy akár halálos erőt alkalmaznod, lefoglaltad-e a bizonyítékokat, biztosítottad-e (megbilincselted) a helyszínen lévőket, megfelelő taktikát alkalmazva biztonságban kihoztad-e az embereidet. És amennyiben nem teljesítettél tökéletesen, a játék kegyetlenül megbüntetett érte. Ráadásul a mesterséges intelligencia folyamatosan a helyzethez igazította a pályán lévők viselkedését, hogy még élethűbb élményt tudjon nyújtani minden egyes akció. Emiatt az élethűség miatt nyert ismét a SWAT 4.
Most, hogy bajnokot hirdettünk a legjobb rendőrös játékok között, elérkezett az idő, hogy beszéljünk a jelvényt és egyenruhát viselőket képviselő karakterekről is kedvenc videojátékainkban. Ahogy arról fentebb már szó volt róla, a játékok általában csak szenvedő félként tekintenek a rend éber őreire és ennek megfelelően ritkán találunk igazán szerethető és egyedi figurát közöttük. De szerencsére azért néha felkarolja a témát egy-egy fejlesztő és kapunk emlékezetes zsarukat. De azt nem mondtam, hogy mindegyiküket szeretjük is.
5. Leon S. Kennedy (Resident Evil sorozat)
A Resident Evil sorozat Leonja, azon kívül, hogy mindig sikerül valami jó mély kulimászba keverednie, még rendőr is mellé. A második részben történő bemutatkozásakor épp első napját töltené szolgálatban Racoon City-ben, de ezt rendesen keresztbe töri a T-vírus által kirobbantott zombijárvány. Szerencsére Leon, irányításunk segítségével túlélte és annyira népszerű lett a rajongók között, hogy a Capcom úgy döntött, megtartja. Olyannyira, hogy megtették az egész Resident Evil franchise egyik, ha nem A fő karakterének. A negyedik epizód lényegében teljes mértékben Leon bulija volt, ahol már különleges ügynökként (de az is amolyan rendőr-féle, nem?) igyekezett megmenteni az elnök lányát, Ashley-t. Aki egyébként annyira idegesítő volt, hogy az irritáló karakteres listánkra is felkerült. Illetve a hatodik részben is jelentős szerepe van. A különböző animációs filmekről nem is beszélve. Leont laza, de mégis emberi karaktere nem véletlenül tette rendkívül népszerűvé a játékosok és a Resident Evil-rajongók körében.
4. Frank Tenpenny (Grand Theft Auto: San Andreas)
Tenpenny biztos úrról nem hiszem, hogy sokaknak szívélyes emlékei vannak, hiszen a San Andreas egyik legnagyobb gennyládájaként a Rockstar különös gondot fordított rá, hogy megutáljuk. Nem elég, hogy állandóan CJ sarkában lohol, fenyegeti, zsarolja, újabb bűncselekmények elkövetésére kényszeríti, még – SPOILER – CJ édesanyjának halálért is ő a felelős. Ha mindez nem lenne elég, a történet során megtudjuk, hogy ennél még sokkal, de sokkal több vaj van a füle mögött. Korrupció, tucatnyi gyilkosság (kollégáké is), drogterjesztés, összeesküvés és egy rakás nyalánkság szárad a lelkén. Tenpenny egy igazi sz.rházi, akit nem lehet nem rühellni. Egy agresszív, megalomániás pszichopata, aki azt hiszi, mindenkit irányíthat. Nem véletlenül tartják minden idők egyik legmeghatározóbb antagonistájának, és nem csak a GTA szérián belül. A Rockstar remek munkát végzett a piszkos zsaru karakterének megírásával, de persze tőlük nem is várunk kevesebbet. Persze az sem utolsó szempont, hogy a szinkront nem más, mint Samuel L. (muthafaka) Jackson szolgáltatja.
3. Cole Phelps (L. A. Noire)
Újabb Rockstar karakter, ráadásul a játéka fentebb már szerepel is a listán. Ez is mutatja, hogy az L. A. Noire valóban remek munkát végzett. Cole eredetileg a tengerészgyalogság tisztjeként a csendes-óceáni hadszíntéren harcolt, ahol már megmutatkozott különleges tehetsége a helyzetfelismerés terén. Ám egy sérülés derékba törte katonai karrierjét, így hazatérve úgy döntött, jelentkezik a los angelesi rendőrséghez. Itt kezdjük el közös kalandunkat vele, aminek során Cole egyszerű járőrből az angyalok városának top nyomozójának pozíciójáig jut, majd pedig páriaként elsuvasztják a testület legmélyére, és miközben becsületének visszaszerzéséért küzd – SPOILER – csúfos véget ér.
Cole egy igazi noiros, tragikus hős, akinek karakterére igen nagy gondot fordítottak a Team Bondinál. Egy intelligens és nyitott ember, aki ugyanakkor hajlamos a zárkózottságra és nehezen találja helyét a háború utáni világban. Egy remek és abszolút emberi karakter egy hasonlóan remek noir játékban/történetben, mellyel még a Rockstar többi alkotása közül is ki tud emelkedni.
2. Wei Shen (Sleeping Dogs)
Ahogy az előző helyezett, így Wei Shen is lényegében másodszor szerepel a listán (és ahogy fentebb is írtam, már nem először). Ez nem véletlen természetesen. Nem is tagadhatom persze, hogy elfogult vagyok a Sleeping Dogs kapcsán, de valóban egy méltatlanul elfeledett műremek. Ebben pedig igen nagy szerepe van a főszereplőnek, Wei Shennek, a hongkongi származású csibésznek, akit nővérével együtt édesanyja fiatalon San Franciscóba költöztetett, hogy ezzel szabadítsa meg őket az utcai bandák és a triádok káros befolyása alól. Sajnos Mimi esetében ez nem sikerült, ám Wei Frisco egyik legelismertebb beépített nyomozójává válik.
Így invitálja haza a hongkongi rendőrség, hogy belülről gyűjtsön bizonyítékot a Sun On Yee nevezetű triád ellen. Wei elvállalja a munkát, de az újratalálkozás a gyerekkori barátokkal még az ő elköteleződését is megrendíti. A játék története során egyre gyakrabban őrlődik a két élet között, miközben mindkét oldalról fenyegetik. Wei bár nem egy túl komplex karakter, de azt hiszem tökéletesen azonosulható figura, amiben nagy szerepe van a remek munkát végző Will Yun Lee-nek (Altered Carbon, Hawaii Five-O, Strike Back). Nem mellesleg királyul bunyózik.
1. Max Payne (Max Payne sorozat)
Ki más is vihetné el az ikonikus videojátékos rendőrök aranyérmét, mint az állandóan mély-mély végtermékben tapicskoló, városokat romba döntő, maffiózók és korrupt zsaruk hulláit hegyekben hátrahagyó, kissé depressziós, enyhén paranoid, eléggé alkesz és nagyon kőkemény detektív, Max Payne. Szerencsétlen cimbora élete sokkal rosszabb nem lehetne. A sorozat első részében meggyilkolják a családját, a második részben tőrbe csalják és elárulják, ráadásul szinte mindenki meghal körülötte, a harmadik (egyelőre úgy fest, befejező) részben pedig hiába próbál új életet kezdeni, ott is utoléri a balekszerep és a vérontás, ráadásul az eddigieknél sokkal elvetemültebb formában.
De Max keményebb, mint az összes akciósztár együttvéve. Mondhatjuk, ha Chuck Norris fél valakitől, az Max Payne. De senki ne gondolja azt, hogy ő is csak egy tipikus izomagy. Max karakterének megírásakor Sam Lake minden tehetségét latba vetette. Egy mély, emberi érzelmektől egyáltalán nem mentes karakter, aki jómagam véleménye szerint minden idők egyik legzseniálisabb tragikus hőse, vagy még inkább antihőse. James McCaffrey (Rescue Me, New York Undercover) mély, borús hangja és beleélése pedig csak még tökéletesebbé teszi a karaktert.
Szép hosszúra nyúlt listám végére érve csak annyival tudnám összegezni a leírtakat, hogy ahogyan a mellékelt példa is mutatja, hiába kicsit mostoha, illetve kevésbé felkapott dolog a rendőrök szerepeltetése a videojátékokban, azért találhatunk jó néhány roppant szórakoztató címet és remek karaktert ilyen témában is. A magam részéről nagyon örülnék, ha gyakrabban szállítanának a kiadók ilyen jellegű játékokat, hiszen bizonyíték van rá bőven, hogy van erre igény, főleg ha az jól van tálalva.
Bízom benne, hogy a cikken felbuzdulva sokatok ihletet kap valamelyik fenti játék betöltéséhez. Esetleg lenne olyan játék vagy karakter amit/akit hiányoltok a listáról? Lenne javaslatotok újabbakra? Ne legyetek rest és írjátok meg nekünk kommentben, hátha készítünk egy listát a Ti kedvenceitekkel.
Szeretnénk jobban megismerni olvasóinkat, ezért kérünk Titeket, hogy az alábbi kérdőívre adott válaszaitokkal segítsétek további munkánkat. A kitöltés névtelenül zajlik és mindössze néhány percet vesz igénybe. Köszönjük, hogy időt szánsz rá!