A 10. Doktor korszaka II.: Gallifrey utolsó fiai
A 2006-os második évad sikernek bizonyult, és ahogy az előző cikkben is említettem, az ezt követő események még feljebb emelték azt a bizonyos lécet. A második felvonás vége után a Doktor Rose elvesztése miatt enyhén letargikus állapotba kerül, melynek közepébe csöppen bele Donna Noble, az új Doctor Who éra legegyszerűbb női képviselője. Együtt egy karácsonyi különkiadás keretein belül kell összedolgozniuk egy újabb fenyegetés ellen, mely alapot ad Donna 4. évadbeli szereplésének.
Figyelem! Gyorstalpaló lévén a szöveg spoilereket tartalmazhat!
A The Runaway Bride címre elkeresztelt karácsonyi epizód bár nem kerül a legjobbak közé, azért bőven jónak titulálható. Ismét visszaköszönnek a groteszk mikulások, ám a Doktor (David Tennant) ezúttal nem álmodja végig a történéseket, ráadásul meghoz egy döntést, ami az évad fináléjában is fontos szerepet kaphat. Ez a rész egyúttal bemutatta a Racnoss fajt is a közönségnek, ami még az univerzum Sötét Korszakából származik, s közel 4,6 milliárd évvel ezelőtt közel kipusztultak. A Torchwood Institute fúrásainak köszönhetően jelzést kapott a faj királynője, aminek hatására visszatért a Földre, hogy felébressze a Racnoss fiatal nemzedékét.
Donna (Catherine Tate) karaktere túl sok szerepet nem játszik az idegesítésen kívül, és ami azt illeti, egy megalapozásnál többre nem is volt jó neki ez a különkiadás. A Doktor és a Racnoss királynő konfrontációja azonban felvet egy olyan kérdést, amivel a Doktornak már korábban szembe kellett néznie: képes kiirtani egy másik fajt a nagyobb jó érdekében? A Racnoss hajó elleni támadást Harold Saxon (John Simm) rendeli el, mely sikerrel is jár. Hogy ez miért fontos? Nos, ezt a nevet érdemes megjegyezni, ugyanis jelentős lesz a továbbiakban. Mindig vannak tényezők, amik keretbe foglalnak egy évadot: Bad Wolf, bolygók eltűnése, jelen esetben pedig erről a személyről van szó.
A The Runaway Bride eseményei után Donna és a Doktor útjai elválnak, s ismét egyedül folytatja mindennapjait. Rose elvesztése még mindig bántja és jó darabig nem is engedi. A Doktor azonban nem lehet egyedül, előbb-utóbb bele kell botlania egy új útitársba. Így kerül a képbe Martha Jones (Freema Agyeman) a Smith and Jones c. epizód során. A kórház, ahol Martha dolgozik a semmiből a Holdra teleportálódik, ami az idegeninváziókkal tarkított karácsonyok közepette már alig meglepő. A Judoon nevezetű intergalaktikus rendőrség egy bizonyos lény után kutat az intézményben, azonban az emberek ellenőrzése során kiderül, hogy a Doktor is idegen, így a helyzet komplikálódik. Martha és a Doktor remek párost alkotnak, a néző rögtön úgy érzi, hogy valamelyest nemcsak a Doktor, hanem ő is kárpótolva lett, már amennyire ez lehetséges. Nem is csoda, hogy Marthát, csakúgy mint régen Rose-t, meginvitálja szeretett Tizesünk egy kalandra, mely időn és téren keresztül zajlik.
Hogy ez a bemutató ne tartson az örökkévalóságig, ezért ahogy az előző írásokban, úgy itt is csak néhány fontosabb, jobb történetet szeretnék bemutatni. A helyzet az, hogy kényelmesebb szituációba így sem kerülök, lévén talán az új Doctor Who legjobb etapjáról beszélhetünk. Választani viszont kell, úgyhogy legyen a Gridlock, mely sok milliárd évvel távolabbra kalauzol el minket, az Új Földre, New New York városába. Ez a rész a kiemelést főleg amiatt a tény miatt érdemelte meg, mivel befejezi a The End of the World (1. évad) és a New Earth (2. évad) által alkotott szálakat. Ennek fontos eleme Boe Arca (talán így fordították), ami utolsó leheletével elmondja öreg barátjának azt, amire legkevésbé sem számított: Nem vagy egyedül.
Az évad első fele tartogat pár különleges meglepetést. Találkozunk Shakespeare-rel, ismét feltűnnek a Dalekok, Richard Lazarus kísérletének lehetünk szemtanúi, sőt még egy csillag közelébe is kerülnek hőseink, akiknek 42 perc áll rendelkezésükre, hogy megoldást találjanak a túlélésre. Ezeket sajnálatos módon kénytelen vagyok kihagyni, hisz az utolsó hat epizód arany, melyek ignorálása sokkal nagyobb bűn lenne. Ezek között található a legemberibb történet, ami Paul Cornell fejében a modern Doctor Who során megfogant. Ez a kettős a Human Nature és a Family of Blood.
1913-at írunk. Martha Jones egy szobalány, a Doktor pedig egy John Smith nevű tanár a Farringham Iskolában. Martha tud mindent, hogy ki a Doktor, honnan jött, mit miért tett. John Smith ellenben semmit. Naplót vezet, melyben különös álmainak ad fizikai megvalósulást. Rajzok a TARDIS-ról, rajzok Dalekekről. Martha persze próbálja elmagyarázni mi az, de a férfi nem hisz neki. A Vér Családja elől való menekülés során, hogy a család ne találhassa meg őket, a Doktor felhasználta a Chameleon Archot, mely emberré változtatta őt, s Time Lord esszenciája minden emlékével együtt egy órába került, melyet Martha őriz. A család veszélye mégsem múlik, és az iskola John Smith-tel és szerelmével mind veszélybe kerülnek.
Nagyon érdekes koncepcióval dolgozik a Human Nature. Képes-e valaki feláldozni magát másokért, feldolgozni, hogy élni fog, csak nem emberként; sőt azelőtt sem volt az. Eldobni ezt a kényelmes életet, és mint ember, meghalni. Nem szaporítanám a szót, személyes kedvenceimről van szó, ha ezeket említjük. Mondjuk nem mintha a következőek a sorban nem lennének azok.
Soha ne pislogj! Ezt biztos megjegyzed az egyik leghíresebb, Blink című rész által. Ha valakit meg akarsz győzni róla, hogy Doctor Who-t nézni jó, ültesd le és nézesd meg vele ezt. Steven Moffat legjobban megírt darabjáról van szó, mely behozza az univerzumba a Síró Angyalokat, a világ legtökéletesebb védelmi mechanikájával ellátott lényeit. Ha rájuk nézel szobrok, ha nem, akkor pedig meg is ölhetnek azzal, hogy visszaröpítenek az időben. Hátborzongató teremtényekről van szó, emellett pedig nem kis érdem, hogy itt magyarázzák el a sorozat filozófiáját az időről. E szerintem pedig az idő nem ok és okozat összefüggése, inkább egy nagy gömb, aminek tartalma… Most tényleg lefordítsam? Wibbly wobbly timey wimey.
Végül egy trilógia: Utopia, The Sound of Drums és The Last of the Time Lords. Emlékszünk még Harold Saxonra? Nos, Martha rokonai felvették vele a kapcsolatot, hogy a Doktort lenyomozzák. Történetünk Jack Harkness (John Barrowman) kapitánnyal az univerzum végső éveiben játszódik. Mivel már így is rendkívül hosszú lett a cikk, így nem bonyolítanám sokáig. Hasonlóan, mint a Doktor esetében, nemezise, a Mester is ugyanúgy emberré válással menekült meg. Az Utopiában kerül sor visszatérésére, a feladat pedig megállítani a jelenben a Mestert, aki nem más, mint Harold Saxon. A Mester megvalósítja politikai hatalmát, és üldöztetni kezdi a Doktort, Marthát és Jack Harknesst. Terve kipusztítani az emberi fajt a jövőbeli, utópiabeli emberiséggel, ehhez eszköze lesz pedig a TARDIS, mellyel különválaszthatja a jelent és a jövőt. A kérdés a következő: meddig képes elmenni a Doktor, hogy győzzön? Meddig képes a Mester? Újra egyedül marad a Doktor?
A Doctor Who 3. évada a legjobb dolog, ami a 2005-ös pilot óta történt a sorozattal. David Tennant közkedveltté vált, az egyik legjobb Doktorrá. A búcsú így nem lesz könnyű, főleg, hogy a 4. felvonást David utolsójának szánták. Ez az elköszönés pedig magával fogja hozni az Idők Végezetét is.