A spirituális Sherlock
Szívszorító dolog, ha valaki fiatalon meghal, hisz belegondolhatunk, hogy még mennyi mindent véghez vihetett volna életében, mi mindennel tehette volna jobbá világunkat saját munkájának hozzáadásával. Ám ha megtörténik a baj, már nem változtathatjuk meg. De gondoljunk bele, mi van, ha kapunk egy új esélyt, és bizonyos feltételek mellett visszatérhetünk az élők közé, hogy véghez vigyük azt, amire rendeltettünk?
Yusuke Urameshi 14 éves diák, akinek hírhedt nevét a város összes iskolájában ismerik. Neveletlen, erőszakos, durva és iskolakerülő egyéniség, nincsenek barátai és egymaga hadakozik az őt szüntelenül, ám sikertelenül legyőzni kívánó bandákkal. Egy nap azonban olyat tesz, amit senki sem gondolt volna. Megmenti egy kisfiú életét egy száguldó autótól, de ezt a lovagiasságot nem éli túl és Őt üti el a jármű, melynek hatására Yusuke meghal. Szellemként bolyong az esemény színhelyén, amikor váratlanul megjelenik a gyönyörű Botan, az Élők és Holtak világát elválasztó folyó révésze, hogy elhozza a Szellemvilág királyának fia, Koenma által küldött üzenetet, melyben az áll, hogy Yusuke visszatérhet az életbe, feltéve, ha kiáll egy próbát. Ezen kívül életének ára az, hogy feltámadása után kinevezik a Szellemvilág detektívjének, hogy furcsa eseteket göngyölítsen fel, ezzel fenntartva a túlvilág törékeny egyensúlyát. Így kezdődik a 14 éves kamasz sztorija.
A Yu Yu Hakusho története 1990-ben, manga formájában látta meg a napvilágot és a sorozat egészen 1994-ig életben maradt. Szerzője Yoshihiro Togashi, akinek nevéhez egy úgyszintén nagy sikerű sorozat, a Hunter X Hunter is kapcsolódik. 1992-ben a Pierrot Stúdió Japánban megvette a jogokat, hogy anime formában is megláthassa a képregény a napvilágot. A sorozat 3 évet és 112 részt élt meg, ezen felül készült egy rövidebb OVA 1993-ban és egy egész estés 1994-ben. Habár a széria nem nőtte ki magát igazi franchise-zá, mint a hasonló shounen jump (fiatal fiúknak készülő művek, melyek középpontjában a harc áll) kategóriájú társai (Naruto, Dragon Ball) így is egy generáció nevelkedett rajta.
Az anime 112 része alapvetően négy nagy részre osztható. Az első a Szellemvilág detektívjének története, melyben Urameshi kalandjait láthatjuk, ahogy Koenma, a Szellemvilág királyának fia küldetéseit hajtja végre. A második A sötét harcművészetek párviadala szakasz, ahol Yusuke és társai, Kuwabara, Hiei és Kurama meghívást kap a túlvilág legkeményebb párviadalára, ahol a nyertesnek az életre szóló hírnéven kívül egy kívánságát teljesítik, legyen az bármi. A harmadik szériában Yusuke-nek egy nagyon nehéz ellenféllel kell megküzdenie, a volt Szellemdetektívvel, Shinobu Sensui-val, aki megesküdött, hogy elpusztítja ezt a romlott világot. A negyedik évadban az Alvilág uralmáért folyó küzdelmek miatt Yusuke elindítja azt a párviadalt, amelynek végén a nyertes lesz az Alvilág királya. A négy évad minden eleme összefügg egymással és a széria alatt lehetőségünk nyílik főhősünk és barátai háttértörténetének megismerésére.
A Yu Yu Hakusho a shonen jump műfaj kedvelőinek nagy favoritja. Nem pusztán azért, mert a stílus jegyeit mind magában hordozza, hanem mert képes egyediséget és új ötleteket belevinni a világának bemutatásába. Ezen a téren kiváltképp erős, mert a történet folyamán nem kifejezetten a saját világunkat tárja elénk (mert azt már hellyel-közzel ismerjük ugye), hanem belemélyül a buddhista túlvilág-szemléletbe, és a világegyetem alsó és felső szintje, az Alvilág és a Túlvilág kap részletesebb bemutatást. A keleti vallás jegyei egy vezérfonalat adnak a történetnek, mert ez adja a legtöbb kérdésre a választ. Az anime világa a buddhista nézetű univerzum határain belül igyekszik korhű köntöst adni a történetnek. Mondhatni, vegyíti az ősi és modern kultúrát. Természetesen ezek mellett helyet kaptak a műfajra jellemző klisés kérdéseket boncolgató témák is, mint a barátság és a bajtársiasság fontossága, a kemény, kitartó munka által erőssé válni, és új képességekre szert tenni, valamint az életünket keresztező ellenségek, nehézségek és küzdelmek legyűrése. Ezek a stílusjegyre ráhúzott sablonok a történet sajátos világával együtt alkotnak egy nagy univerzumot.
A történet bővelkedik a színes és egyedi karakterekkel, melyek nagy része a japán és keleti (ugyancsak buddhista) mondavilágból ihletődtek. Ez sokkal közelebb hozza hozzánk ezt a spirituális környezetet, élmény figyelni, ahogy a mesék alakjai megelevenednek előttünk. A változatos személyiségű mellékszereplők segítik a nézőt a velük való azonosulásban, a műfajra jellemzően mindenki saját képességek birtokában van, amelyek egyre csak fejlődnek, szó szerint, aki csak nézője az talál magának kedvenc szereplőt. A személyiségek a Yu Yu Hakusho-ban igen kis mértékben fejlődnek, gyakorlatilag mindenki marad végig olyan, amilyennek megismerhettük, ezzel szemben az előbb említett képességek nagymértékben változnak, erősödnek, így képes remek fordulatokkal kecsegtetni egy-egy rész fenntartva az olykor pattanásig feszült, izgalmas helyzeteket. A történet folyamán a barátokat és az ellenségeket is beleértve rengeteg szereplőt vonultat fel, személyiséget adva még a legkisebb gonosznak is, emellett a sorozat alatt korábban kiírt karakterekre is sokat reflektál, vagy éppen feltünteti a színen újra, hogy az egyénisége ne merüljön feledésbe. Számomra legizgalmasabb mindig is a főgonoszok háttértörténete, hisz ezáltal a történetíró logikusan építi fel motivációjukat, és olykor-olykor nagy dilemmába állít minket, hogy melyik oldalra adjunk igazat, bevon minket is a történések sűrűjébe.
Összegezve a Yu Yu Hakusho világa egy japán és buddhista mondakörből illusztrált univerzumot tár elénk, ráhúzva a modern világ köntösét, így vegyítve a két korszak sajátosságait. A shonen jump kategória stílusjegyeit mind magában hordozza, és ezek a klisék (a harc, az erő fejlesztése, a különleges képességek erejének látványos növelése) épülnek bele a vallási témakörbe, így létrehoznak egy teljesen élvezhető és egyedi közeget. A sztori másik nagy erőssége a változatos karakterekben rejlik, akiknek inkább képességeikben mérhető a fejlődése, mintsem a személyiségükben. A szereplők logikus és kreatív háttértörténettel és motivációval rendelkeznek, teljessé válik a szereplők küldetése és egymáshoz fűződő viszonya. A műfaj kedvelőinek kötelező darab, amely egy generáció fiatalkorát határozta meg.