Animált reformátor
A reformáció 500. évfordulójára a Magyarországi Evangélikus Egyház egy tíz részes animációs sorozatot készíttet Luther Márton életéből, profi rajzfilmesek közreműködésével. Lehetőségünk nyílt megtekinteni az első öt epizódot, és ez alapján sikerült megítélnünk, hogy méltó-e a kritikusok mellett a nagyközönség figyelmére is?
Valószínűleg Luther Márton maga sem gondolta volna, hogy amikor 1517-ben kiszegezte a 95 tételt a wittenbergi vártemplom kapujára, azzal egy olyan folyamatot indít útjára, ami nem csak a kereszténységet, de szinte az egész világot is megváltoztatta. De vajon hogyan jutott el odáig egy bányász fia, akiből később Ágoston-rendi szerzetes és teológia-professzor lett, hogy ilyen radikális formában fejezi ki nemtetszését a katolikus egyház működéséről? A rajzfilmsorozat végigköveti a nagy reformátor életét a gyermekkortól kezdve a tanulmányéveken át egészen az egyházzal való meghasonulásáig. Tanúi lehetünk továbbá a wormsi birodalmi gyűlésnek, Luther Wartburgban töltött éveinek, a német parasztháborúnak, és végül a Bora Katalinnal kötött házasságának is.
Nagy feladatot vállalt magára a Luther Animation csapata, de az első öt epizód alapján a megfelelő emberek kezébe került a projekt. A rendezői székbe ugyanis Richly Zsolt ült, aki olyan sikeres és népszerű rajzfilmeken dolgozott korábban, mint A kockásfülű nyúl, a Kíváncsi Fáncsi, a Fabulák vagy a Háry János. Már az első képkockától kezdve látszik a nagyfokú hozzáértés az animációhoz és a téma iránt érzett tisztelet, mivel ő maga is hithű evangélikus.
Richly a rajzfilm látványvilágának megtervezésekor a XV-XVI. században használt fametszetekhez nyúlt inspirációért, és a végeredmény egészen különleges lett. Ugyan az egyszeri nézőnek a figurák körvonalai nyersnek, a mozgásuk pedig darabosnak tűnhet, de a hátterekkel kombinálva tényleg olyan hatást keltenek, mintha például Albrecht Dürer metszetei elevenednének meg a szemünk előtt. Ehhez hasonlóan egyedi vizuális megközelítéssel talán csak a Jankovics Marcell-féle Mondák a magyar történelemből sorozatban találkozhattunk, mely a Képes Krónika illusztrációit ültette át animációra. Azonban a karakterdesign nem a valósághű ábrázolásra törekszik, a szereplők testarányai és arcvonásai sokszor sarkítottak, karikatúraszerűek, ezzel is közelebb hozva a témát a nézőkhöz.
A forgatókönyvért felelő Lackfi János munkáját sem érheti panasz: Richard Friedenthal Luther élete és kora c. könyvének felhasználásával olyan szövegkönyvet sikerült alkotnia, ami megőrizte az archaikus jellegét, ugyanakkor könnyen érthető és hallgatása élvezetes a modern kor emberének is. A hangok terén szintén nem vall kudarcot a sorozat: az aláfestő muzsikák egyaránt merítenek a középkor egyházi és a reneszánsz világi zenéjéből. A főszereplő Luthert megszólaltató Dévai Balázs mellett olyan színészeket ismerhetünk fel kisebb epizódszerepekben, mint Szacsvay László, Balázs Péter vagy Zámbori Soma.
Maga a sorozat egyébként komoly nemzetközi figyelemre számíthat. Az egyik producer ugyanis Fabiny Tamás püspök, a Lutheránus Világszövetség alelnöke, ennek köszönhetően pedig a világ összes olyan országába eljuthat, ahol nagyobb számú lutheránus közösség él. Már most több országból érdeklődnek a rajzfilm iránt, ahol akár oktatási segédanyagként is használhatják majd.
Zárszóként annyit még érdemes leszögeznem, hogy a bibliai vagy egyházi témájú filmeket, sorozatokat és más alkotásokat gyakran éri az a vád (és sokszor joggal), hogy direkt hittérítő vagy propaganda céllal készültek. Azonban a Luther Márton élete nézése alatt én egyszer sem éreztem ennek a szándéknak a jelét. Véleményem szerint ez az animációs sorozat valódi művészeti értéket képvisel, és nem marad el semmiben a magyar rajzfilmtörténet kiemelkedő alkotásaitól.