Az elveszett sziget fosztogatói – Arnak elveszett romjai ajánló
Gondolom sokak vágya volt kicsiként, hogy Indiana Jones bőrébe bújva elveszett civilizációk nyomába eredjenek, miközben számtalan kalandba vesznek részt. Jó hír, hogy ezt immár a nappalinkból is megtudjuk tenni, hála a 2020-ban megjelent Arnak elveszett romjai társasjátéknak. Amelynek a legelső kiegészítője az Expedícióvezetők kiegészítője immár újra kapható a Gémklub kínálatában magyarul, ráadásul nyáron érkezni a harmadik bővítés is a játékhoz, illetve egy bigbox tároló is, hogy minden jóság egy helyen elférjen. Ezek apropójából pedig előszedtük a játékot, hogy meglessük, hogy miért is tartják egyik legjobb társasjátéknak a műfaján belül.

Mechanika – Munkáslehelyezés és Pakliépítés a végzet templomában
A játéknak két fő mechanikája van, a munkáslehelyezés, illetve a pakliépítés. Az elejétől kezdve csak két felfedezőnk van – pont, mint amikor Indy egy asszisztenssel vág neki a kalandnak. Ugye ez a klasszikus munkáslehelyezős játékokból ismerős mechanika. A felfedezőkkel két dolgot tehetünk: alaphelyszíneket használunk (A játék elején csak néhány előre ismert akcióhely van) vagy új helyszíneket fedezünk fel. Utóbbi a játék egyik legnagyobb izgalma, hogy új területeket lehet feltárni, amelyek erősebb akciókat kínálnak. Ehhez iránytűkre lesz szükségünk, és ha felfedezünk egy új helyszínt, kapunk egy ereklyét, valamint egy őrző szörnyet is. Az új helyszíneken gyakran megjelennek titokzatos őrzők, akiket megfelelő erőforrásokkal le tudunk győzni. Ha ezt megtesszük, nemcsak szabadulunk büntetéstől, hanem (pontot veszítünk a játék végén) egy hasznos bónuszt is kapunk tőlük. Előbbiek esetében pedig a nyersanyagokat tudunk szerezni: Összesen öt nyersanyagot tudunk gyűjteni: aranyérme, iránytű, rubint, kőtábla, illetve nyílhegy. Ezekből a rubint a legértékesebb, így azt a legnehezebb megszerezni, Az iránytű ahhoz kell, ahogy már fentebb is írtam, hogy újabbnál újabb helyszíneket fedezzünk fel a szigeten, továbbá belőle tudunk ereklyéket vásárolni a paklinkhoz. Az aranyból pedig tárgyakat tudunk venni, vagy éppen valamilyen cél teljesítéséhez befizetjük, ahogy a többi nyersanyaggal is meg tudjuk ugyanezt tenni. Magukat a helyszíneket valamilyen járművel vagy gyalog tudjuk megközelíteni, ennek a kifizetését a kezünkben lévő kártyák jobb felső sarkában lévő ikonokkal tudjuk kiegyenlíteni. A csizma mellett, autóval, hajóval, illetve repülőgéppel tudunk utazni egyes helyszínekre.
Mivel csak két munkásunk van, ezért nagyon meg kell gondolnunk, hova küldjük őket. Ha rosszul tervezünk, könnyen elbukhatunk egy értékes kört. Ez különösen fontos a kutatási sáv és a pakliépítés szempontjából is, mert a tökéletes játékhoz ezeket össze kell hangolni.

A pakliépítés a másik fő motorja a játéknak. Minden játékos egy saját, kezdetben gyenge kártyapaklival indul, amelyet a játék során folyamatosan fejleszthet új kártyákkal. Összesen háromfajta kártya típus van a játékban:
- Tárgyak: Ezek erősebb akciókat biztosítanak, de csak a paklid aljára kerülnek megvásárláskor, így csak a következő körökben tudod őket használni.
- Ereklyék: Azonnali hatásuk van, és egyfajta misztikus erejük is lehet – ezek a játék Indiana Jones-os vonalát is erősítik, hiszen sokszor misztikus vagy legendás hatalommal bírnak.
- Alapkártyák: A kezdőpakliban gyenge kártyák vannak, például finanszírozásra vagy utazásra használható lapok.
Kutatás – Kincs a templom mélyén
A játék egyik legkülönlegesebb eleme a kutatási sáv, amely azt jelképezi, hogy milyen mélyre jutottunk az expedíciónkkal. Ez nemcsak egy alternatív pontszerzési mód, hanem egyfajta történeti ívet is ad a játéknak. Minden játékosnak van egy nagyítója és egy jegyzetfüzete, amelyek a kutatási sávon haladnak előre. Ha előrébb lépünk, különböző jutalmakat kapunk, például erőforrásokat, kártyákat vagy bónuszokat. A kutatási sáv tetején található a templom, amely a legnagyobb pontokat adja a végén.

Pontszerzés és a Végjáték
A játék öt fordulón keresztül tart, és a végén több forrásból kaphatunk pontokat:
- A kutatási sávon elért pozíciódból
- Az összegyűjtött ereklyék és tárgyak értékéből
- A felfedezett helyszínekért és legyőzött őrzőkért
Az egyensúlyozás kulcsfontosságú – ha túl sok időt töltünk a kutatással, lehet, hogy lemadunk az erőforrásokról és az erős kártyákról. Ha viszont túl sok kincset próbálunk szerezni, lehet, hogy lemaradunk a templom titkairól. Így játék során a kutatás és a helyszínek felfedezése kulcsfontosságúak, ugyanis a megszerzett tárgyakkal, ereklyékkel egyre erősebb akciókat hajthatunk végre. A döntések folyamatosan kihívás elé állítanak minket: vajon kutatunk és kockáztatunk, ahogy Jones tenné, vagy inkább biztosra megyünk, és kisebb, de garantált előnyöket gyűjtjük be? Nagyon meg kell ezeket fontolni, ugyanis a játékban mindig szűkében leszünk az erőforrásoknak, így minden döntésnek súlya van – éppen úgy, mint egy régész számára, aki nem tud mindent egyszerre magával vinni egy feltárás során.

Atmoszféra
Alapvetően az euro típusú játékoknál mindig előjön az a gond, hogy túlságosan is szárazok és nem képesek atmoszférát teremteni, szemben ameri társasokkal. Na ez, itt nem áll fent. A játék atmoszférája az első pillanattól beszippant. Az illusztrációk lenyűgözően részletgazdagok, a kártyák és helyszínek pedig egy valódi régészeti kaland érzetét keltik. Kicsit olyan érzés, mintha Indiana Jones egy elveszett fejezetét élnénk át – tele titkos szentélyekkel, rejtélyes ereklyékkel és természetesen hatalmas, veszedelmes őrzőkkel, akik nem nézik jó szemmel, ha valaki kincset akar lopni a birodalmukból.
A Frigyláda árnyoldala
A játék nem kifejezetten kezdőbarát. Az első pár játszma alatt könnyű elveszni a lehetőségek tengerében, és bár a szabályok logikusak, az optimális stratégia megértése időt vesz igénybe. Ezen kívül a játék interakciója inkább indirekt – nem igazán lehet akadályozni a másik játékost, legfeljebb elhappolhatod előle a legjobb helyeket vagy kártyákat. Tehát akik az interakciókban gazdag társasokat kedvelik, azok csalódhatnak.

Múzeumban a helye
Az Arnak elveszett romjai egy zseniálisan tematikus és mechanikailag kifinomult játék, amely remekül visszaadja a régészeti felfedezés és a kaland izgalmát. Bár a szabályok mélysége miatt nem feltétlenül a legjobb belépőszintű játék, viszont azoknak, akik szeretik a gondolkodós, stratégiázós élményeket, és mindig is szerettek volna egy Indiana Jones-féle expedíción részt venni, ez a játék tökéletes választás.