Játék

Fiatalúr a Föld körül – Indiana Jones and The Great Circle kritika

A 2024-es esztendő játékmegjelenés szempontból gyengébbre sikeredett, mint az előző év, ennek ellenére akadt pár igazán jó cím a felhozatalban. A PlayStation-től olyan játékokat kaptunk, mint a Stellar Blade, Astro Bot, Final Fantasy VII: Rebirth. A mezőnyt elnézve az Xbox fejesei sem ülhettek tétlenül a babérjaikon így olyan nagy ágyúkkal bombáztak minket, mint a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Senua’s Saga: Hellblade II vagy a cikkem alanya az Indiana Jones and The Great Circle. Lássuk miként tért vissza nappalinkba a Fiatalúr!

„Ennek egy múzeumban a helye!”

Az Indiana Jones and The Great Circle története Az elveszett frigyláda fosztogatói után veszi fel a fonalat. Indy (Troy Baker) és Marion kapcsolata válságban így régészprofesszorunk az egyetemi tanításba öli az energiáját. Az 1937-es évben járunk, azaz két évre vagyunk a második világégés kitörésétől. Indy éppen egy hosszú napja után az egyetemi irodájában éjszakázik, amikor furcsa hangot hall. A furcsa nesz forrásának nyomába ered, és váratlanul találkozik egy óriás betolakodóval, akit a megboldogult Tony Todd alakításában láthatunk. Indiana alulmarad a kettőjük harcában, de megszerzi a titokzatos idegen medálját, ami megmutatja a következő úticélt. Természetesen, egy Indy sztoriból nem hiányozhat a kötelező náci ellenlábas. A mi ellenfelünk Emmerich Voss (Marios Gavrilis) archeológus lesz, aki megszállottan keresi a The Great Circle mítoszhoz tartozó köveket, ami emberfeletti hatalom ruházza fel a birtokosukat.

A cselekmény mind karakterekkel, humorral felidézi bennünk a klasszikus Indiana Jones filmeket, szóval már ezért jár a piros pont az ellenőrzőbe a MachineGamesnek (innentől: MG). A rejtély felgöngyölítése során olyan változatos helyszíneken fogunk barangolni, mint Marshall Egyetem, Vatikán, Gíza, Himalája, Shanghai, Sukhothai és Irak. A kalandjaink során ráadásul olyan mellékszereplők társulnak hozzánk, mint Gina Lombardi (Alessandra Mastronardi) szabadúszó újságíró, aki keresztezi Indy útját, valamint olyan ismerős karakterekkel is találkozhatunk, mint például Dr. Marcus Brody (David Shaughnessy), akit a filmekből a már korábban említett egyetem dékánjaként ismerhetünk.

Üsd, vágd, nem apád, hanem egy náci!

A kampány során hét helyszínt fogunk bejárni, amiket MG-es fejlesztők kellő részletességgel alkottak meg így a felfedezés élményét is új szintre emelték. A már fentebb említett pályák közül három nagyobb területet kapunk: Vatikánt, Gízát és Sukhothait. A végigjátszás során a legjobb barátunk a naplónk lesz, aminek segítségével tájékozódhatunk az adott térségben vagy elolvashatjuk a megtalált feljegyzéseket. A MG gondolt Indy karakterének fejlesztésére is, hogy az előttünk álló harcokba erősebben vághassunk bele. A fejlődés nem képességpontokhoz kötött, hanem a pályarészek egyes szegleteiben talált specifikus könyvekkel bizonyos képességeinkben növelhetjük a professzorunk tudását, amit a fő- és mellékküldetésekből szerzett pontokkal oldhatunk fel. Emellett vannak elszórva gyógyszeres fiolák is, amiket szintén egy helyi orvosnál beváltva fejleszthetjük hősünket. Bizonyos sztorit előremozdító küldetésekhez néhol szükségünk lesz eszközökre (öngyújtó, fényképezőgép), amiket pénzért tudunk megvásárolni egy helyi kereskedőtől. Ha esetleg nem telik az adott eszközre nem kell megijedni, hiszen a helyszínen táborozó nácik tele vannak arannyal.

A játékmenetet illetően két hasznos társunk lesz az utunk során: az ikonikus ostorunk és revolverünk. Viszont bajba kerülés esetén használhatjuk a puszta öklünket is a náci katonák legyűrésében. A játék ezen része kifejezetten frusztráló vagy talán inkább komikus. Be kell valljam, hogy a Wolfenstein: The New Order készítőitől többet vártam. A fegyverkezelésre és ökölharcra idővel rá lehet érezni, de többségében a játékmenet ezen elemei nem lettek eléggé átgondolva. A rejtvények viszont kellően élvezetesek és hála égnek nincsenek túlbonyolítva. A fényképezőgépünk használata csak még változatosabbá teszi a leletek utáni hajszát, ugyanis segítségével többlet információt kapunk a puzzle részek megoldásához

Ez csapda!

Az Indiana Jones and The Great Circle egy régi vágású kalandjáték, ami mellőzi az Uncharted és Tomb Raider (reboot szériára gondolok) szériák fegyver ropogását és feszes történetvezetését, helyette a felfedezés örömére és a környezetben való elmerülésre helyezi a hangsúlyt. Mindezt az id Tech 7 picit módosított „Motor” elnevezésű grafikai motorjával, ami élethűen tárja elénk Indy egyik újabb felejthetetlen kalandját. A műfaj szerelmeseinek és a filmek rajongóinak garantálom, hogy meg fogják benne találni azokat az élményéket, amiket régen megkaptak ettől a filmes franchisetól. Remélem a jövőben hasonló vagy kicsit csiszoltabb mozgóképes adaptációk fognak jönni videojátékok formájában. Ha az MG tanul a kisebb hibáiból (például: rettentően buta AI és pár gameplay elem), akkor a folytatás már egy teljesen tökéletes játék képét fogja mutatni a közérdeműnek, de még így is egy kihagyhatatlan kalandnak számít az Indiana Jones and The Great Circle.