Filmek, amik megdolgoztatják az elménket I.
Talán a Tenet körül kialakult érdeklődés annak a jele, hogy sokan szeretik az olyan filmeket, amik megpróbálják megdolgoztatni a nézők agytekervényeit. Ebben a cikkben olyan alkotások szerepelnek, amik megegyeznek Nolan művével abban, hogy a cselekményt meglehetősen nehéz bennük követni, de ennek ellenére valamiért mégis élvezet őket nézni, sokak számára pedig még nagyobb élvezet lehet a megtekintés után is tovább merengeni a látottakon.

The Lighthouse (2019)
Robert Eggers tengerparti rémálmában egy világítótorony két dolgozója, egy sokat látott vén tengeri medve és egy újonc küzdenek a háborgó hullámok külső és saját háborgó elméjük belső fenyegetésével. Az egész történet hangulata fantasztikus, végig egy tenger fenekéhez hasonlítható sötét és mély rémálomban érzi magát a néző, de szerencsére Eggers biztos kézzel kormányozza végig filmjének hajóját a cselekmény háborgó felszínű vizén, neki köszönhetően a közönség annak ellenére is kiemelkedően minőségi moziélményt kap, hogy a cselekmény belső logikája nincs egyértelműen elmagyarázva.
Mother! (2017)
A mother! egy fantasztikusan megrendezett filmes allegória, a két főszerepben brillírozó Jennifer Lawrence és Javier Bardem párosával. A kérdés csupán az, hogy
a sokakat megbotránkoztató filmben pontosan mit láthatunk?
Vannak, akik szerint a mindenkori Férfi és Nő kapcsolata került ábrázolásra, vannak, akik a Földanyát és az őt kihasználó emberiséget látják benne, megint mások a Művész és a Múzsa furcsa románcát. Lehet hogy ez mind jó megfejtés, de az sem kizárt, hogy valakinek egyik sem fog tetszeni, abban viszont egyet lehet érteni, hogy a megtekintés után rengeteg olyan kérdés vetődik majd fel, amiről érdemes beszélni.

The Place (2017)
Paolo Genovese filmjében egy nem mindennapi férfi ül egy kávézóban, és meghallgatja az őt felkereső emberek vágyait, majd ezek teljesítéséért cserébe egy-egy feladatot ad nekik. A teljes játékidő alatt nem is látunk mást, mint ezeket a beszélgetéseket, a The Place ennek ellenére végig érdekfeszítő, izgalmas morális kérdések garmadáját felvető, igazán kiváló szellemi táplálék lehet a kiéhezett elme számára.
A titokzatos férfi kiléte, szándékai nem egyértelműek,
az őt felkereső karakterek mélyen emberi történeteinek katarzisai mégis maximálisan átélhetőek.
Caché (2005)
Haneke talán kevesek által ismert alkotása a megfigyelésről, ami sok szempontból aktuálisabb, mint valaha. A pazarul megrendezett történet szereplői hétköznapi emberek, akik elkezdenek titokzatos videokazettákat kapni, ami az ő lakásuk körüli történéseket ábrázolja. A karakterek és a néző kétségbeesetten próbálják kitalálni, ki és miért küldheti a kazettákat, a néző pedig velük együtt törheti a fejét ezen a rejtélyen, miközben a mindennapossá váló megfigyelésen, és ennek pszichológiai hatásain is van alkalma eltűnődni.

Mulholland Dr. (2001)
Szürreális, rémálomszerű történet egy amnéziás lányról. Vagy egy másik lányról, aki színésznő szeretne lenni, de Los Angeles kegyetlen álomgyárában nem tud érvényesülni? Egyáltalán, ez a két lány különböző személy, vagy ugyanannak a tragikus sorsnak két különböző kivetülése?
Vajon maga a készítő, David Lynch tudna-e válaszolni a fenti kérdésekre?
A főszerepekben Laura Harring és Naomi Watts alakítása és a film irracionális, mégis a maga rendszerén belül furcsa módon logikusnak tűnő történetvezetés annyira magával ragadja a nézőt, hogy talán a rendező pontos válaszai nem is számítanak.
A fenti listán található címek közös vonása, hogy egyiket sem lehet jól besorolni a megszokott műfaji keretek közé, mindegyik alkotás a saját szabályai szerint működik, nem törődik a klisék megkötéseivel. Ezek a szabályok lehet, hogy homályosak maradnak, de a fenti filmeknek ez nem gyenge pontja, mert a mögöttük álló magabiztos és autonóm alkotói koncepciónak köszönhetően képesek még ebből is előnyt kovácsolni. Röviden fogalmazva, ahogy a való világban sem, úgy a mozikban sem tesz jót minden kérdésnek, ha válaszra talál.
Szeretnénk jobban megismerni olvasóinkat, ezért kérünk Titeket, hogy az alábbi kérdőívre adott válaszaitokkal segítsétek további munkánkat. A kitöltés névtelenül zajlik és mindössze néhány percet vesz igénybe. Köszönjük, hogy időt szánsz rá!