Grand Theft Auto: San Andreas Multiplayer
Talán a GTA:San Andreas-t senkinek sem kell bemutatni, a 2000-es évek egyik legikonikusabb játéka, és mindamellett, hogy korszakalkotó volt, még a mai napig is rengeteg aktív játékossal rendelkezik. Akkoriban a külső multiplayerek nagyon pörögtek, szinte az összes nagyobb címhez készült valamilyen többszemélyes verzió, és ha ezt alapból nem is tartalmazta a játék, akkor a modderek megcsinálták hozzá. Így volt ez a SA-val is, jelenleg kétféle multiplayer fut a mai napig, ezeket fogom boncolgatni. Fontos hozzátenni, hogy ezek nem önálló játékok, szükség van hozzá a játék eredeti verziójára, ugyanis annak motorját használja a kliens.
GTA San Andreas Multiplayer
A SA:MP egy többjátékos modifikáció az alapjátékhoz, ahol lehetőségünk van LAN, illetve internet kapcsolaton keresztül más játékosokkal játszani. Az első verziója 2006-ban jelent meg, és óriási sikert aratott. A jelenlegi utolsó verziót 2015-ben adták ki. Különlegessége, hogy mobilon is játszható a játék. Modelleket, kinézeteket a játékosokra mindenkinek saját magának kell bemodolnia az alap SA-ban, és így lesz elérhető számára a SA:MP-ban. Különféle játékmódokat hozhatnak létre a játékosok az általuk futtatott szerveren. Rengeteg játékmód létezik, talán a Roleplay (szerepjáték) az egyik legfelkapottabb Magyarországon. Mai játékokat megszégyenítő módon, a SA:MP-vel a cikk írásának pillanatában 44855-an játszanak és ez a játékosok által futtatott 3777 szerveren oszlik el.
Multi Theft Auto: San Andreas
Az MTA eredetileg a GTAIII-hoz készült, majd áttért a Vice City-re és végül kikötött a SA-nál. Ezt a modifikációt kevésbé hagyták el a fejlesztők, és az előző verziók tapasztalatainak hála talán az egyik multiplayert sikerült összehozniuk. 2006-os indulásuk óta folyamatosan érkeznek a frissítések a játékhoz a mai napig, és nem kevesebb, mint 27000 játékos játszik vele pillanatnyilag, és összesen 5800 szervert futtatnak a felhasználók. A SA:MP-hoz képest itt a játékosoknak lehetősége van a térkép szerkesztésére a beépített szerkesztővel. Saját játékmódot lehet választani az előre beépített módok közül, esetleg a megfelelő tudással mindenki megalkothatja az egyéni játékmódját ízlése szerint a LUA programnyelv segítségével. Az MTA hivatalos wiki oldalán rengeteg segítség van ehhez, és egy részük már magyarra is le lett fordítva. Az MTA nem enged fel egy szerverre sem, ha módosítva van az alapjátékmód, ami azt jelenti, hogy a különböző autókat, kinézeteket pluszba le kell tölteni a modifikációk mellé a felcsatlakozáskor, ez egy kicsit gyengébb nettel gondot ok is okozhat, ugyanis az apró fájlok miatt hosszadalmasra nyúlhat a letöltési időtartam. Mondhatni, hogy az MTA jobban kihasználja a játék motorját, több dolog valósítható meg, mind rendszerek és grafikai elemek terén. Játékmódok terén itt sem kell messze menni, ugyanis a Szerepjáték a legelterjedtebb kis hazánkban. Rengeteg vállalkozó szellemű fiatal szeretne szervert futtatni, viszont csak nagyon kevesen tűnnek ki a tömegből. A játékosszámok eléggé nagy tartományban mozognak, egy nevesebb szervernél elmondható a 100-600 közötti átlag játékos.
Mi okozhatja a sikerüket?
Az azért elmondható, hogy a nagy címeket megelőzi sok esetben a GTA:SA-hoz készült multik játékosszáma, ugyanis jelenleg összesítve kb. 72000 játékos használja a klienseket. Ez a szám a 10.helyen lenne most a Steam statisztikái szerint az online játékosok között, beelőzve olyan címeket, mint a Cyberpunk 2077 és a Rocket Leauge. Bár a játék sorsa kérdéses, ugyanis az új vetélytárs, a GTAV-hez megjelent multiplayerek rengeteg játékos szipolyoznak el, még mindig sok a kiaknázatlan terület a SA-ban, és lenyűgöző, hogy egy 2004-es játékot a mai napig ennyire talpon tud tartani a közösség.
Miben kiemelkedő a játék?
Sok féle dolgot lehetne ide írni, viszont mindegyiknél van egy kis „de”. A játék grafikáját rendesen fel lehet turbózni, de nyilván a gépigény is ezzel arányosan növekszik. Rengeteg a játékos, de sok szerverre oszlik el. Alapvetően egy mikrón is elfut a játék, de minél több a modifikáció, annál nagyobb a gépigény, és sajnos az is számít, hogy milyen megoldásokat alkalmaznak az adott fejlesztők. A szerepjáték alapból kedvelt műfaj, és talán azért van még életben most is a játék, mert ez tényleg egy olyan nyitott világú multiplayer, ahol szinte minden kivitelezhető, csak a megfelelő kódokat kell megírni.
Tapasztalatok
Jómagam 2014 óta játszom az MTA-val, a SA:MP valahogy kimaradt, de mai napig ez az a játék, amit előveszek, ha unatkozom, és mindig tud újat mutatni. Több ezer, sőt már a 10ezer beleölt órát is átlépve tudom azt mondani, hogy ez a játék nem hiába érdemli meg a játékosokat. A közösség magának épít, a kliens fejlesztői csak a lehetőséget adják meg hozzá. Mint minden közösségnek, ennek is van árnyékos oldala, de ha a jó helyen keresed az embereket, akkor mindenben segítőkészek.
Szerintem mindenképp megérdemel egy esélyt a játék, hisz nemrég az alapjáték is ingyenes volt, a kliensek pedig szintén ingyenesek, és még csak nem is Pay-to-win alapon épül a játék.