Egyéb

„Kurosawa lovagjain” át Tom Cruise harcossá válásáig – Szamurájfilmek – Kritikus Töri 6.

A „Kelet lovagjai” a szamurájok régóta megmozgatják a filmesek képzeletét. Harci tudásuk és elveik tiszteletet ébresztenek bennünk, de egyben olyan mai szemmel különös szokásaik, mint például a rituális öngyilkosság. Mostani adásunkban szamurájfilmeket vizsgálunk meg a történelmi hitelesség szemüvegén keresztül. A hét mesterlövész, A sógun című regény feldolgozásai, A szürkület harcosa vagy Az utolsó szamuráj méltán nyerték el a nézők kegyeit, de pontosan adják vissza a mára letűnt feudális Japán viszonyait?

Műsorunkat mindenekelőtt a fogalmak tisztásával kezdjük, hiszen nekünk nyugati embereknek minden katanát viselő, kardforgató japán harcos szamurájnak számít. De mit takar valójában a fogalom és ezek alapján szamurájnak tekinthető-e Yasuke, a „fekete szamuráj”?

Kurosawa Akira és A hét mesterlövész mára az egyetemes filmkultúra panteonjában foglal el előkelő helyet. De vajon valós fenyegetés volt a XVI. századi Japánban a banditák fenyegetése? Hogyan hatott Kurosawa filmművészete az egyetemes filmkultúrára, köztük a Star Warsra? James Clavell klasszikus regénye A sógun két adaptációt is megélt, de vajon melyik áll közelebb a történelmi valósághoz? Mennyiben egyezik a történetben szereplő John Blackthorne élete a karaktert ihlető William Adamsével? A szürkület harcosa a Meidzsi-restauráció előtti időszakba enged betekintést. Hitelesen formálja meg a szamurájfigurát Sanada Hirojuki, a műfaj szinte állandó színésze? Milyen változásokat hozott a japán társadalomban a Tokugawa-sógunátus vége? Végül pedig megtudhatjuk, valóban egy amerikai katona volt-e az utolsó szamuráj, mint azt Edward Zwick rendezése állítja? Hogyan zajlott valójában a rituális öngyilkosság, vagyis a szeppuku?

A műsorvezető, Gueth Ádám most is Tiru és Illisz Balázs töritudorokat kérdezi.