Őfelsége meztelen! – A Király kritika
„…Ha még egy percig hallgatnom kellett volna, akkor epét hánytam volna ettől a szirupos, cukormázas tömény giccstől, ettől az operett hulladék förtelemtől, ami az emberek legalantasabb igényeit szolgálja ki…Ez a maga megalomán ízlésficama…Ez évtizedekre veti vissza ezt az országot kulturálisan.” – fejti ki véleményét Alföldi Róbert karaktere Zámbó Jimmy muzsikájáról. Azonban az RTL+ sorozata, A Király még azoknak is nyugodt szívvel ajánlható, akik hasonló véleményen vannak a néhai énekesről.
Koronázási ceremónia
Csak 10 éves voltam, de a mai napig emlékszem arra, milyen hangulat uralkodott el az országban, amikor híre ment Zámbó Jimmy halálának. A legifjabbaktól a legidősebbekig mindenki a „Királyként” emlegetett énekesről beszélt, a televízióban és a rádióban emlékműsorok szóltak, a rajongók kivetkőztek önmagukból, de olyan is akadt, aki inkább a vonat elé vetette magát, minthogy kedvence nélkül élje tovább életét. Jimmy azonban már életében legenda volt, a fogalom pozitív és negatív értelmében egyaránt. Kritikusai sokat támadták jellegzetes külsejét, túláradó előadásmódját, miközben a pletykalapok szerelmi életéről, botrányairól, ellentmondásos kapcsolatairól szóló cikkekkel teltek meg. Mindezt csak megkoronázták az énekes halálának körülményei, és az esettel kapcsolatos hírek, álhírek.
Ha azt állítom, hogy Jimmy sohasem tartozott a kedvenceim közé, akkor bizony nagyon finoman fogalmaztam. Ha előkerültek a lejátszási listámban a nagy Jimmy-szerzemények, leginkább dalainak trash-faktora, giccses és nevetséges mivolta miatt. Ezért különösen nagy kétkedéssel fogadtam a hírt, amikor az RTL bejelentette, hogy az egykori popcsillagról forgat sorozatot. Majd az első pozitív kritikák után jómagam is megtekintettem a nyitóepizódot és a hatás leírhatatlan volt. A Király nem próbálja meg idealizálni, szebbnek, jobbnak feltüntetni hősét és pont ebben rejlik a varázs. A sorozat már rögtön a nyitóepizód első pillanataiban berántja magával a nézőt, és bizony még az is Jimmyt fog hallgatni az epizódok után, aki egyébként sohasem tenné.
Imiből Jimmy
Kovács Dániel Richárd, Zomborácz Virág és Kovács István rendezése egy emberöltőnyi történést sűrít magába tíz lebilincselő epizódon keresztül Jimmy első szárnypróbálgatásától a tragikus lövésig. A széria sokat ugrál az időben, de a keretet a sztár halála utáni nyomozás adja. Sajnálatos módon ez a keret a sorozat végére sem ad túl sok információt a látottakhoz, inkább csak arravaló, hogy összefogja a cselekmény szálait. Ami viszont ezekből kirajzolódik, az magával ragadó és lebilincselő egyszerre. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a sorozat nem pusztán Jimmyt (vagyis Zámbó Imrét) mutatja be, hanem értelmezi a kontextust, amiben a különc popsztár megszületett. A ’80-as évek világa, az államszocializmus szigorú lemezkiadási rendszere, vagy a külön jogosítványhoz kötött fellépési engedély éppolyan fontos részlet, mint a rendszerváltás utáni szabadság mámorító hatása. A Király éppen ezért nemcsak Jimmyt, de a kort is alaposan körbejárja, amiben a legenda megszületett.
A sorozat értelmezése szerint Jimmy leginkább annak köszönhette népszerűségét, hogy megtalálta azt a közönséget, akiket leginkább a szenvedélyes, operett-szerű, melodikus dallamokkal és szövegekkel lehetett megfogni. Mindez azonban nem volt magától értetődő és bizony Zámbó Imre is nagy utat tett meg, mire meglelte saját hangját, hogy végül a nemzet Jimmyje váljon belőle. A karrier előtt álló énekest az Aranyélet hőse, Olasz Renátó, míg az éltesebb korú és saját dicsfényébe szerelmes sztárt Nagy Ervin formálja meg. Előbbi játéka elsőre sokkal természetesebbnek és maníroktól mentesnek tűnik, míg utóbbinak éppen a Jimmyre jellemző modoros stílus adja a savát borsát. A két alakítás ezért hatásosan egészíti ki egymást, de a mellékszerepekben is parádés alakításokat csodálhatunk meg.
A Király házában
A mellékszereplők szintén parádés alakítást nyújtanak. A fiatal és idősebb Edit asszony Staub Viktória és Shell Judit alakításában egyaránt zseniális, és hiteles ívet ír le, a lelkes ifjú nőből a kiégett és rengeteg testi-lelki megpróbáltatáson átesett családanyáig. Jimmy testvérei és édesanyja ugyancsak emlékezetes alakítást nyújtanak, de a castingos tehetségét dicséri még Gyabronka József, mint az egykori Popcézár lemezkiadó, Erdős Péter, vagy a Lagzi Lajcsi bőrébe bújó Elek Ferenc is. Mindenképpen érdemes még kiemelni a Jimmy szeretőjét, a Háfra Marit játszó Bíró Panna Dominikát. A fiatal kárpátaljai származású színésznő olyan erővel formálja meg a gyönyörű top modellt, hogy szépsége mellett rendkívüli tehetségéhez sem férhet kétség. Meglepő pillanat lehet viszont, amikor egy apró cameo szerep erejéig az igazi Zámbó Krisztián is felbukkan, ráadásul a róla szóló epizódban az őt bravúrosan megformáló Georgita Máté Dezsővel vált pár szót.
A sorozat produkciós értéke ugyancsak meglepő attól az RTL-től, amely korábban csak Barátok közthöz hasonló olcsó produkciókkal igyekezett szórakoztatni a nézőket. A Király bátran felveheti versenyt a legnagyobb streaming szolgáltatók színvonalával, miközben tartalmában ízig-vérig magyar marad. Már az epizódok elején látható intro igencsak szemkápráztató, és jól visszaadja Jimmy megalomán önimádatát, isten-komplexusát és giccsességét. Helyszínválasztás terén pedig mi sem lehetne autentikusabb, mint a Király eredeti háza, jelmeznek pedig az énekes eredeti ruhái.
Nem lenne azonban Jimmy-sorozat, ha nem hallhatnánk a Király hangját. Ebben Peter Šrámek volt az alkotók segítségére, aki pontosan, mégis saját egyéniségét megtartva utánozza le a popsztár jellegzetes énekhangját. A széria így még azok számára is közelebb hozza Jimmy stílusát, akik világéletükben tartózkodással kezelték az énekes előadásmódját.
Egy jó asszony mindent megbocsájt?
Ami viszont igazán kiemeli A Királyt, az a sorozat meglepő őszintesége. A készítők nem próbálják meg eladni az igaz történet alapján agyonismételt címkéjét. Ehelyett a következő felirat fogad minket minden epizód elején: „Igaz történetek és hazugságok alapján”. Ennek természetesen gyakorlati okai is vannak, hiszen a készítők felelősséget akarnak ezzel levenni magukról egy esetleges pereskedés esetén. Pont ezért megdöbbentő, amikor egy-egy túlzottan mesebelinek hitt részletről kiderül, hogy nem a forgatókönyvírók fantáziájának műve, hanem az élet írta így a cselekményt. Ilyen pillanat, amikor Jimmy fia, Krisztián tudomást szerezve apja fejlövéséről tolvajtempóban száguld a kórházhoz, ahol sietségében keresztülrohan az üvegajtón, majd kiderül, hogy apját egy másik létesítményben kezelik. De ilyen elsőre hihetetlen pillanat lehet az is, amikor Jimmy fegyvert szegezett zenésztársára, Pataky Attilára, hogy ő léphessen fel utoljára a miskolci koncertjükön – ezt az esetet az Edda frontembere is megerősítette.
A sorozat mindemellett komolyan foglalkozik a Jimmy-jelenség sötét oldalával és káros örökségével. Az énekes már szövegeiben rendkívül ellentmondásos üzeneteket fogalmaz meg, melynek legdurvább példája az Egy jó asszony mindent megbocsájt című nóta. Jimmy ebben romantikus köntösbe ágyaz egy olyan toxikus kapcsolatot, melyben a feleség egyetlen dolga, hogy eltűrje férje kicsapongó, erőszakos természetét. „Pénz számolva, asszony verve jó”-tartja egy igencsak visszataszító közmondás. Mindebből a sorozat bőven ad ízelítőt, melynek tükrében úgy tűnik, hogy ebben a házasságban az asszonynak bizony bőven volt mit megbocsátani. Emellett ott van még Jimmy kóros vonzalma a fegyverekhez és az egykori Király bizony nem éppen a felelős lőfegyvertartás tartás mintaképe. Mindezeken túl pedig a széria külön figyelmet szentel a túlzott rajongás lélektani gyökereinek, vagyis annak, hogy istenülhet meg az ember a kilátástalan helyzetben élők számára.
Szobordöntés
A sorozat a Jimmy-jelenségen túl még egy általános folyamatra is rámutat, mégpedig arra, ami a történelemben a szobordöntésekkel állítható párhuzamba. Egy ember megistenül, szobrot emelnek neki, majd az idő múltával feltárulnak az imádott személy sötét titkai, végül szobrát ledöntik. Ez a jelenség, ha csak képletesen, de a szórakoztatóiparban szintén létezik. Nemzetközi példaként talán leginkább Michael Jacksont említhetjük, akinek jóval holta után újraéledt pedofilbotránya miatt több rádiócsatorna száműzte dalait műsoraiból. Jimmy esetében a legendát most ugyanaz az RTL rombolja le, mint aki annak idején műsort adott neki a képernyőn.
A sorozat alkotói azonban határozott vonalat húznak a tehetséges énekes és előadó, valamint az elviselhetetlen és zsarnokias magánember között. Bizony, még egy négy és fél oktávval éneklő ember is lehet nárcisztikus, elviselhetetlen. Zenéjével emberek millióinak okozhat örömöt, miközben saját családjában korántsem nevezhető mintaapának és példaértékű férjnek.
A széria értelmezésében viszont Jimmy minden sötétségével és emberi gyöngeségével együtt is egy ikon, de szigorúan csak szakmai értelemben. Az utolsó epizód záróképei, melyek isteni megdicsőülésnek tűnhetnek, valójában inkább groteszk karikatúrái annak, amit a sztárok sokszor hisznek magukról. Még a Király hajkoronája is gunyorosan furcsa véget ér.
A Király bátran ajánlható olyanok számára, akik egyébként Jimmy zenéjét hallva kimenekülnének a világból, mert nem a bálványt, hanem az embert és az őt körülvevő társadalmat fedi fel és vizsgálja meg. Bár több részletében csúsztat, túloz vagy állít pontatlanságokat, egészében véve úgy vélem mégis egy hiteles képet ad egy olyan művészről, aki két évtizede még milliókból váltott ki őrült rajongást. Hisz egy 2000 után született fiatalnak ma már hihetetlennek tűnhet, hogy Zámbó Jimmy, Lagzi Jacsi és társai péntek esténként fő műsoridőben egy országot szegeztek képernyő elé a Dáridóval, vagy töltöttek meg sokezres nézőtereket egy-egy fellépéssel.
A sorozat tehát miközben bemutatja a csillogást, nem fél kimondani a meséből ismert fájó igazságot: Őfelsége bizony meztelen.