Streamingháború, folytatások, felvásárlások?
Az év elején egy filmrajongó számára talán nincs is érdekesebb elfoglaltság, mint eltöprengeni azon, mit hozhat a mozgóképek világában a következő 365 nap? A Hollywood Reporter megszólaltatott több mint 40 bennfentest, az ő előrejelzéseikből szemezgetünk nektek az alábbi cikkben. Az ilyen jóslatok természetesen meglehetősen bizonytalanok, sok köztük meglehetősen naiv, sok pedig ezzel ellentétben szinte magától értetődő. Szóval az alább leírtakat senki ne kezelje se biztos tippként, se óriási revelációként ható igazságként, de azért vitaindítónak mindenképp érdemes átfutni ezeket az előrejelzéseket.
A rajongók szerepe
Ahogyan eddig is tapasztalható volt, az emberek továbbra is az általuk fogyasztott tartalmak segítségével próbálják majd definiálni magukat. Mivel a különböző social media felületek jelentősége nem csökken, nagyon valószínű, hogy továbbra is óriási befolyásoló tényező lesz a rajongók ízlése és értékítélete, aminek a közeljövőben is hangot adnak majd minden felületen, ahová csak el tudnak érni. A filmesek pedig 2020-ban is, sőt talán egyre nagyobb erőkkel próbálják majd kiszolgálni a rajongói ízlést.
Ide kapcsolható a YouTube video-platform egyre fontosabbá válása, ahol a rajongók nem csak véleményüket fogalmazhatják meg, de nagyon könnyen maguk is tartalomszolgáltatókká válhatnak. Külön kérdés, amire talán néhány jutyuber megpróbál majd választ találni, hogy milyen módon lehet igazi filmművészeti tartalommal megtölteni mondjuk egy mobiltelefon képernyőjét. Természetesen feltéve, hogy ez lehetséges.
Új jogi szabályozások?
Sokan gondolják úgy, hogy az egyre nagyobbá váló közösségi oldalaknak az eddiginél sokkal szigorúbb szabályozás alá kell esniük. Ez pedig könnyen kihathat a filmekről való gondolataink megosztásának lehetőségére, vagy a filmes piacra belépni akaró új szereplők lehetőségeire is.
Egyre több filmes szakíró hívja fel a figyelmet arra is, hogy a Disney is kifejezetten egészségtelen méreteket öltött, és a dominanciája már-már a filmipar sokszínűségét veszélyezteti. Egyelőre kevés jele van annak, hogy a jogalkotók tenni akarnának valamit ez ellen, de hátha 2020 valamiféle fordulatot hoz ebben az ügyben.
Egy másik fontos felvetés, hogy egyesek szerint itt volna az ideje annak, hogy komolyabb vizsgálatnak vessék alá Kína és Hollywood kapcsolatát.
Alkotói változatosság
Minden eddiginél nagyobb figyelmet kapnak a nők Hollywoodban, ez minden bizonnyal 2020-ban sem lesz másként. Az egyik megszólaló jóslata szerint például idén a 15 legnagyobb bevételt hozó filmből, 5-nek női rendezője lesz.
Egyéni szociális érzékenységtől függően persze mindenki más konkrét csoport előretörését jósolja, van aki 2020-at az ázsiai rendezők évének érzi, van aki általánosságban az eddig alulreprezentált néptömegek felemelkedésében bízik.
Nő a streaming szerepe
Rengetegen említik a különböző streaming szolgáltatások egyre növekvő részarányát tartalomfogyasztásunkban. Ezzel kapcsolatban a legtöbb nyilatkozó meglehetősen optimista, egyre több új tartalom lesz elérhető online, azaz több filmet és sorozatot fog több ember elérni, mint amiről akár csak 5 éve álmodni mertünk. Kérdés persze, hogy a mennyiség párosul-e majd minőséggel.
A 2019-ben kitört, 2020-ban pedig alighanem a csúcsra érő streaming háborúnak persze vesztesei is lesznek, akiket vélhetően felvásárolnak majd a nyertesek. Ehhez kapcsolódón sokan emlegetik az Apple és az Amazon előretörését.
Eredeti történetek előretörése?
Ne örüljön senki, ennek különösebben látványos jelei sajnos továbbra sincsenek. Optimista nézőpontból viszont arra lehet rámutatni, hogy bármikor jöhet egy-egy meglepetéssiker, ami kicsit új irányba tereli a filmipart. Egyesek szerint például a Tőrbe ejtve sikere ilyen hatást érhet el, mások például a Jokerben látják a képregény-filmek világának megváltóját. Továbbá mindig lesznek, és most is vannak kis, független szereplői a szórakoztatóiparnak, akik nagy dolgokra lehetnek képesek, remek példa erre az A24.
Egyéb érdekes lehetőségek
Sokan gondolják úgy, hogy a Netflixnek meglehet idén az első legjobb filmért járó Oscar-díja, ami jelentős áttörés lenne minden streaming szolgáltató szempontjából. Vannak, akik a TikTok, mások az 5G által nyújtott lehetőségekre hívják fel a figyelmet, néhányan pedig az egyre könnyebben előállítható deepfake anyagok veszélyeitől óvják a tartalomfogyasztókat.
A fenti persze közel sem egy teljes lista, hisz mindenkinek van egy-egy érdekes ötlete arról, mi vár reánk a közeli, vagy akár a távoli jövőben. Én csak egy dologban vagyok biztos: ha a fentieknek csak a fele valamilyen formában beigazolódik, kifejezetten érdekes évünk lesz.