Film

Tekézéstől a Thompson gépfegyverig

A Coen tesók filmjeinek láttán mindenkiben más valami marad meg. Sokan szeretik az idióta karaktereket, mások inkább a véres jeleneteket preferálják, míg egy harmadik csoport a vicces részeket részesíti előnyben. Ez az összeállítás vegyíti mindezt és jelenetek sorol fel, szubjektív köntösben és természetesen spoileresen.

jelenetb5w.jpg

10. A nagy Lebowski (1998)

Jesus gurítása

Jesus Quintana a cselekmény szempontjából egyáltalán nem fontos karakter. Ellenben amikor feltűnik, akkor John Turturro valami olyat művel, ami egyszerűen lenyűgöző.  Az első feltűnésekor, miközben papíron csak tekézik, mindent megtudunk erről a figuráról. Vicces, szórakoztató, gyerekes az egész jelenet, pont, mint Jesus. Ráadásul mindez egy feldolgozott Hotel California szám alatt történik. Hozzá kell tenni, hogy Jézussal senki nem baszakodik, mert ha igen, akkor fogja a pisztolyt és addig lövi ki belőle a golyókat, míg az nem kattan egyet.

9. Égető bizonyíték (2008)

Brad Pitt bujkálása

Kémsztori rejtőzködés nélkül szinte elképzelhetetlen. Ebben az esetben is ez történik és egy idióta szemszögén keresztül látjuk az eseményeket, amint egy számára idegennek, de kémnek titulált férfi elől menekül be a szekrénybe. Egy szépen fokozódó képsort kapunk, aminek a végére majdnem megnyugszunk és egy pillanatra talán el is felejtjük, hogy egy Coen filmet nézünk. Viszont hamar emlékeztetnek rá, ha mással nem is, George Clooney döbbent fejével biztosan.

8. Ave, Cézár! (2016)

Tárgyalás a vallási vezetőkkel

Megvan az a vicc, amikor a katolikus pap és a zsidó rabbi beszélgetnek Krisztus létéről? Ebben a filmben ez megtörténik, kiegészítve egy pátriárkával és egy protestáns lelkésszel. A készülő ókori, vallási filmhez kéretik oda őket, hogy megvitassák megfelelő-e Krisztus ábrázolása. Az eszmecsere elején úgy tűnik, hogy az esetleg felmerülő kisebb problémák, mint például Jézus mibenléte könnyedén megtárgyalandó, de hamar elszabadul a pokol, persze visszafogott módon és egy nagyon elmés, jópofa vita alakul ki. Az egész vita nyertesét meg lesz szíves a néző maga eldönteni.

7. Nem vénnek való vidék (2007)

Benzinkúton

Alapvetően egy szikár, kemény, erősen a hangulatra épülő alkotásról beszélünk a 2007-es, Coen siker kapcsán, amiből valamennyire ki is lóg a mostani példa. A feszültség itt szintén elmaradhatatlan, de egyfajta kínos humorral teli párbeszédet sikerült ide becsempészniük a jelenetbe, ami Javier Bardem fejével és frizurájával párosulva garantáltan megadja a megfelelő élményt. A végére pedig ugyanolyan értetlenül bámuljuk a képernyőt, mint szerencsétlen, zavarodott benzinkutas.

6. Fargo (1996)

,,Felezünk mindent”

Talán a Coen filmek véres jellegét és az értelmetlen halálok sorát a legjobban ez a részlet prezentálja. A két, emberrabló egymás ellen fordul, a jó öreg pénz kapcsán. A kellően véres, és ha tovább gondoljuk a történteket, nagyon brutális jellege mellett nagyon sok mindent megtudunk erről a két karakterről. Az egyik kapzsi jelleme miatt semmiből nem hajlandó engedni, miközben van elég félretett vagyona, míg a másikról minden lepel lehull és egy rideg sorozatgyilkost kapunk az ő személyében. A kettejük közti konfliktus pedig egy halálkiáltásban csúcsosodik ki.

5. Hollywoodi lidércnyomás (1991)

Szállodai égés

Barton Fink, az ünnepelt drámaíró egy film miatt egy szállodai szobába kénytelen dolgozni. Éjszakáit a szomszédból jövő fura, baljós hangok zavarják meg, amiket szomszédja ,,állít elő” . A cselekmény során a kettejük közt kibontakozó párbeszédek pedig egy még furcsább embert írnak körül Charlie Meadows személyében. A kapcsolatuk tetőpontja ez a jelenet, amely egy rémálomszerű, túlvilágra igencsak erősen hajazó víziót taglal. Ami nem mellesleg nem mentes erőszaktól sem, de ezt már régen megszokhattuk a testvérektől.

4. Véresen egyszerű (1984)

Élve eltemetve

Egy vérfagyasztóan nyomasztó és kegyetlen jelenet az első filmjükből, melyben az antihős, Ray a főnökét és egyben szeretője férjét igyekszik elásni a bevetetlen földbe. Hamarosan azonban számára is világossá válik, hogy a fickóban még van élet, de ez egyáltalán nem akadályozza meg, hogy a föld alá tegye. A Véresen egyszerű-nek egyértelműen ez a csúcspontja. Nagyon sokáig húzott és mutatott rész, szinte már rossz figyelni a látottakat, de minden olyan erős atmoszférával és kegyetlenséggel történik, hogy sajnos nem lehet levenni róla a szemünket.

3. Egy komoly ember (2009)

A végzet

Úgy tűnik, minden rendbe jött a főhős (Michael Stuhlbarg) életében, hiszen az eltelt másfél óra az ő egzisztenciális széteséséről szólt. Visszaköltözhetett a lakásába, felesége ismét szereti, munkahelyén ismét megbecsülik. Mindennek vége, boldog évek következnek, vagy mégsem? Az orvosától ugyanis egy nem sok bizalomra okot adó hívást kap. Ezzel párhuzamosan pedig a fiát láthatjuk, akinek az iskolájához egy természeti csapás közelít, ami természetesen sokféleképp értelmezhető. Abszolút nyitott befejezés, aminek a hátterében azért szól a Jefferson Airplane.

2. Az ember, aki ott se volt (2001)

Ügyvéd monológ

A Heisenberg-féle határozatlansági elv találkozása két filmkészítővel, csakis jól sülhet el a dolog. Az egész elméletet a védőügyvéd hozza fel, azzal az indokkal, hogy általa ügyfelét ki tudja hozni a siralomházból. Ezáltal indokolja meg ugyanis, hogy miért alakítja kénye-kedve szerint a valóságot a per sikeres végkimenetele érdekében. Teljesen mindegy kiken és hogy gázol át, azért is megteszi, úgy, ahogy neki jó. A törvény előtti egyenlőtlenség kritikája itt fogalmazódik meg leginkább a filmben.

1. A halál keresztútján (1990)

A merénylet

A posztmodern megközelítés egyik legékesebb köve. A film is elsőosztályú, de ez a jelenet mindent maga mögé utasít, ironikus hangvételével, hirtelen történő brutalitásával. Az ír gengszterfőnök, Leo (Albert Finney) ellen merényletet akarnak végrehajtani. Szerencsére időben értesül az egészről, és egyszál maga rendet tesz a gyilkosok között. Ebben a részben benne van minden, amit a Coenék a legjobban tudnak csinálni filmvásznon és amiért sokan szeretik őket. A komoly dolgokat szatirikusan tálalni a közönségnek.

Hozzátok melyik mozzanatok állnak a legközelebb?