Társasjáték

Vadregényes taktika – Cascadia vadvilága ismertető

Szeptember 12-én jelent meg idehaza a Gémklub gondozásában a Cascadia – Gördülő dombok és folyók című társasjátékok, amelyek az Év játéka díjas Cascadia vadvilága „válassz és írj” változatai. Ennek apropójából pedig elővettük 2021-ben megjelent, a Randy Flynn által tervezett és a Flatout Games által kiadott alapjátékot, hogy megnézzük miért is kapta meg egykoron az Év játéka díját.

A játék témája nem más, mint az észak-amerikai Csendes-óceán északnyugati részének az ökoszisztémái és vadállatai. A játékosok feladata, hogy a lehető legjobb élőhelyet hozzák létre a kiválasztott állatok számára, miközben változatos tájegységeket építenek.  Ezekből kitalálható, hogy a Cascadia egy igazi családijáték, abból is a kezdő, avagy belépő szintet képviseli a modern társasjátékok világába. Ráadásul szabályfüzet legelején szinte mindent megtudunk az Észak-Amerika nyugati részén, a Csendes-óceán és a Sziklás-hegység között fekvő régióról és annak állatairól, akik a játék központi szereplői. Így a fiatalabb korosztály, akár még tanulhat is a játékból.  Közepes méretű dobozban egyébként visszafogott mennyiségű alkatrészt találunk, így a setupalás nem vesz igénybe órákat, hiszen a húzózsákon felül csak a szabályfüzetet, a kártyákat, lapkákat, fatokeneket, a természetjelzőket és a pontozót találjuk a dobozban. Lapkából és fatokenből viszont meglehetősen sokat, hiszen előbbiből 85, utóbbiból 100 darab kerülhet a játékba, attól függően mennyien ülünk le elé (maximum négyen tudunk).

A Cascadia egy csempézéses és pontgyűjtős társasjáték, amelyben a játékosok, ahogy már fentebb is írtam az Északnyugat-Csendes-óceán vadonjaiban próbálnak változatos élőhelyeket kialakítani, miközben állatokat helyeznek el az egyes területeken (vízi, erdei, mocsár, hegyi és préri területek). A játékszabályok viszonylag egyszerűek, viszont a döntéseink révén, akár mély stratégiai játékká is válhat a Cascadia. Ugyanis a játékosok felváltva hajtják végre a köreiket, és minden körben a következő lépéseket hajtják végre: A játékos választ egy párost a négy tájegység lapka és az ahhoz tartozó állat jelölő közül. Ezután a kiválasztott tájegység lapkát a saját területére teszi a játékos, amelynek úgy kell elhelyezkednie, hogy az legalább egy oldalon csatlakozzon egy meglévő lapkához, ami már a játékos előtt van. Ezután a kiválasztott el a állat jelölőt kell lehelyezni az egyik tájegység lapkára. Az állatot csak olyan lapkára lehet letenni, amelyiknek az ikonjai mutatják az adott állatfajt. Tehát a lazacot csak olyan tájegységre lehet, ahol van lazac jel. Összesen egyébként 5 állatfaj: medve, szarvas, lazac, ölyv és róka.  A köre végén pedig a játékos húzz egy új tájegység lapkát és egy új állat jelölőt a zsákból, majd lehelyezi azokat a központi kínálatba, hogy mindig négy páros álljon rendelkezésre. A játék addig folytatódik, amíg a tájegység lapkák vagy az állat jelölők elfogynak. Ezután következik a pontozás.

Itt fontos megjegyezni, hogy minden állatnak meg van a maga pontozó lapkája, amelyek után pontokat kapunk, ha olyan alakzatban raktuk le őket az élőhelyükre. Például a lazacok sorozata vagy a medvék csoportjai hozhatnak pontokat. De vannak megkötések is, például három medvénél több nem lehet egymás mellett és hasonlók. Továbbá az azonos típusú összefüggő tájegységek mérete alapján kapnak pontot a játékosok. Minél nagyobb és összefüggőbb a terület, annál több pontot ér az a tájegység. Az a játékos nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze az állatok elhelyezéséből, a tájegységek kialakításából és az esetleges bónusz pontokból.

Összetettség szempontjából a Cascadia nem egy bonyolult játék, a játék céljai az elejétől világosak, ráadásul a különböző tájegység lapkákon általában több életöv és állat jelzés is van, így nem korlátozódunk be egyre. Azonban a játékmenet mélysége és a pontozási rendszer sok stratégiát és előrelátást igényel, ami a gyakorlott játékosok számára is kihívást jelenthet. A szerencsefaktort pedig bizonyos segítőeszközökkel, mint például a tobozok tudjuk kicsit lejjebb csavarni. Kérdés szokott még lenni az újrajátszhatóság, ebből a szempontból is jól szerepel a játék. Ugyanis a Cascadiaban mind az 5 állatfajnak 4-féle pontozása lehet, bár általánosan elmondható, hogy az adott állatfajnál mindig hasonló szempontok alapján történik a pontozás, egy-egy pici csavarral. Ráadásul van még egy szóló és egy kampány módja is a játéknak, így több hónapra is lekötheti a családot akár a játék.

Összességében azt lehet elmondani, hogy egy kitűnő absztrakt stratégiai játék lett a Cascadia, amely kellően gondolkodtató, kitűnő komponensminőséggel, gyönyörű asztalképpel, magas újrajátszhatósággal, értékükhöz képest pedig (mai viszonylatban) igen barátságos áron kapható. Ráadásul tökéletes családi, illetve belépő társas a modern társasjátékok világába. Nem csoda tehát, hogy korábban elvitte az Év játéka díját.